Training

Let jij op je looptechniek? Volgens Britse onderzoekers is dat wel slim om te doen. Uit hun onderzoek blijkt dat je zo min mogelijk op en neer moet bewegen met je romp. Hierdoor verspil je namelijk energie tijdens het hardlopen. Dit geldt vooral voor de relatief langere afstanden.

Het onderzoek richtte zich op de samenhang tussen beweegpatronen en het energieverbruik. Voor dit onderzoek werden 97 getrainde hardlopers van verschillende niveaus getest op een loopband. Hierbij keken de onderzoekers naar de loopbeweging bij verschillende snelheden en hoeveel energie ze daarbij verbruikten.

Bovenlichaam stilhouden

Op basis van dat onderzoek adviseren de bewegingswetenschappers een looptechniek waarbij je zo min mogelijk op en neer beweegt. De energie die je lichaam nodig heeft om omhoog te bewegen kun je niet meer gebruiken om sneller naar voren te bewegen. Ook adviseren ze om je bovenlichaam zo stil mogelijk te houden, want daarmee verspil je ook onnodig energie. 

De snelste lopers

De 30 snelste lopers uit de onderzochte groep hadden een persoonlijk record op de tien kilometer van minder dan 31 minuten voor de mannen en maximaal 35 minuten voor de vrouwen. Zij hadden zoals verwacht een relatief kort contact van de voet met de grond bij het neerzetten en ze maakten korte, snelle stappen.

Baat bij looptechniek

Tijdens het lopen helden deze getrainde hardlopers allemaal een beetje voorover met hun bovenlichaam, maar dit bleef wel relatief stabiel. Of je als minder goede lopers die techniek van de toplopers nu ook kopiëren durven de onderzoekers niet met zekerheid te zeggen. De wetenschappers stellen dat het aannemelijk is dat je baat kan hebben bij het aanleren van een looptechniek waarbij je zo min mogelijk energie verspilt. 

Bron: Topsporttopics.nl

Foto: Shutterstock