Training

Er valt deze week veel regen in Nederland. Het ziet er naar uit dat die buien ook nog wel even aanhouden. Maar wat doe je dan met je trainingsschema? Hardlopen.nl-expert Rob Veer is daar duidelijk over: "Van water en modder krijg je niks."

Hardlopen in de regen zorgt vooral voor een mentale drempel. Echt slecht voor je is het niet. Regen is vooral van invloed op de beleving, maar niet op het rendement van je trainingen. Je beenspieren maken zicht nooit zo druk over de weersomstandigheden.

Training overslaan bij regen?

Af en toe in de regen trainen hoort er bij, zeker als je met een schema traint. Regelmaat is belangrijk, en dat kan zeker in Nederland betekenen dat er in de regen getraind moet worden. Het beste is om je aan het schema te houden en je niks aan te trekken van het weer. Hoe lekker is het om de elementen te trotseren en daarna een warme douche of bad te nemen?

Uitstellen?

Het uitstellen van de training tot een droog moment is naturlijk ook geen probleem: Als je op buienradar ziet dat het over een half uurtje droog is, dan is er niks op tegen om te wachten met trainen tot de bui voorbij is.

Regenkleding

Het is misschien een cliché, maar wel waar wat mij betreft: "slecht weer bestaat niet, je slecht aankleden wel". Zorg dat je een goed winddicht en waterafstotend jack aantrekt bij regen. Let er daarbij op dat het jack ook ademt, anders wordt je evengoed aan de binnenkant nat door condensvorming of zweet.

Training aanpassen?

Het is niet nodig je training bij voorbaat aan te passen in de regen. Maar het kan zijn dat het vrij extreem weer is, de temperatuur en de wind zijn daarin ook een factor. Je kunt beter stoppen als je merkt dat je ondanks de kleding niet goed warm wordt en onderkoeld dreigt te raken. Water en wat modder, daar krijg je niks van.

Laatste stuk wind in de rug

Tot slot heb ik nog twee laatste tips voor als je in de regen gaat hardlopen. Als het waait, kies je rondje dan zodanig dat je het laatste stuk de wind in de rug hebt. Dat geeft ook een mentaal voordeel! En beloon je zelf na afloop met een hete douche of een bad en een kop warme chocomel of thee.

Foto: Shutterstock

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.