Op welk tempo moet ik hardlopen?

In samenwerking met Yakult Start to Run
Vrijdag, 1 januari 2021
Op welk tempo moet ik hardlopen?

Het grote voordeel van hardlopen is dat je het op jouw eigen niveau kunt doen. Maar als je nog niet veel hardloopervaring hebt, kan het lastig zijn om te bepalen op welk tempo je van start gaat. Hoe weet je nu dat je niet 5 minuten later compleet buiten adem aan de kant van de weg staat te hijgen? Deze tips helpen je bij het vinden van een geschikt hardlooptempo.

Om je training tot een goed einde te brengen, is het van belang dat je niet te hard van start gaat. Kies een comfortabel looptempo waarvan je het gevoel hebt dat je het makkelijk een paar minuten kunt volhouden. Zeker in het begin geldt: hoe rustiger, hoe beter. Daardoor kun je het makkelijker langere tijd volhouden en beleef je waarschijnlijk meer plezier aan het hardlopen. In het begin ligt de focus vooral op het uitbouwen van de afstand, een hogere snelheid komt later wel.

Andere training, ander tempo

Het tempo dat je loopt, hangt natuurlijk ook af van de training die je doet. Duurloopjes doe je op een comfortabel, gelijkmatig tempo. Je moet nog in staat zijn om korte zinnen te kunnen praten. Als je buiten adem raakt, is dit waarschijnlijk niet een tempo dat je langere tijd kunt volhouden. Om niet te hard te gaan, kun je focussen op je ademhaling en een goede loophouding.

Doe je een intervaltraining, waarbij je inspanning afwisselt met korte pauzes (wandelen of heel rustig joggen)? Dan kun je het tempo opvoeren. Maar ga niet tot het gaatje, want de bedoeling is dat je alle herhalingen op hetzelfde tempo kunt uitvoeren. De vermoeidheid bouwt gedurende de training op, dus een tempo dat in het begin vrij makkelijk gaat, kan naar het einde toe een stuk zwaarder aanvoelen. Het is altijd beter om rustig te beginnen en alleen te versnellen als je aan het einde nog energie over hebt.

Start to Run beginnersplein
Logo Yakult Start to Run
In samenwerking met

Yakult Start to Run

Met Yakult Start to Run leert iedereen hardlopen. Door de digitale Loopscan hier in te vullen, ontstaat een persoonlijk advies waarmee jij aan de slag kan: met een trainer, bij een club of zelf met een schema of digitale cursus vanuit huis.