Training

Een paar weken geleden lukte het je om twee kilometer hard te lopen zonder onderbrekingen, nu doe je er al drie. En waar de training van vorige week nog moeizaam verliep, ging het lopen gisteren bijna als vanzelf! Het registreren van je hardloopsessies in een trainingslogboek is niet alleen nuttig om je vorderingen bij te houden, maar terugbladeren en je progressie bekijken, kan ook heel erg motiveren. Je trainingen vastleggen kan bovendien heel makkelijk met de app van Hardlopen.nl!

Elk rondje vastleggen is niet moeilijk, maar waarom zou je het volhouden? Omdat het je een betere loper kan maken. Zodra je je afgelegde kilometers gaat opschrijven, krijg je het gevoel dat je echt iets gepresteerd hebt en dat geeft zelfvertrouwen. En als je ziet dat het je lukt om steeds langer achter elkaar hard te lopen of dat je een afstand in een steeds snellere tijd weet af te leggen, is dat een bewijs van je vorderingen en de bevestiging dat je steeds beter wordt, dat de training resultaat heeft. Ook helpt een logboek je om meer over jezelf als hardloper te weten te komen. Je bouwt een persoonlijke hardloopgeschiedenis op waar je op terug kunt kijken en waar je van kunt leren. Als je ziet welke manier van trainen jou het meeste resultaat heeft opgeleverd, dan kun je die informatie gebruiken om nog meer successen te boeken.

Doe het met de app van Hardlopen.nl!

Je trainingsarbeid, afstanden en andere statistieken vastleggen gaat nog het makkelijkst met de app van Hardlopen.nl. De app bied je tal van mogelijkheden zoals coaching tijdens het lopen en passende muziek tijdens je trainingen, maar kies je voor een jaarabonnement op Hardlopen.nl, dan worden bovendien alle trainingsstatistieken automatisch opgeslagen. Bekijk de andere voordelen van een jaarabonnement of word direct lid en download de Hardlopen.nl-app (voor Apple en Android).

Meten is…

Voormalig Brits marathonkampioen Ron Hill ondervond lang geleden al hoe een logboek in zijn voordeel kon werken. Hij begon al in 1956 met het bijhouden van een hardlooplogboek. Aanvankelijk registreerde hij alleen het aantal trainingen en het effect dat die aantallen op zijn prestaties in wedstrijden hadden. Door steeds meer details en ook wedstrijdresultaten vast te leggen, vergaarde hij steeds meer kennis. Terugkijkend op trainingsschema’s voor eerdere wedstrijden kon hij zien of hij op schema lag voor een goed resultaat. Was dat het geval, dan motiveerde dat direct weer om de training vol te houden. In 1970 was het een grote steun toen hij op de marathon voor de tweede maal onder de 2:10 dook.

Begin dus morgens eens met het registreren van jouw trainingen. Het is een kleine moeite en wie weet ga je met sprongen vooruit!