Training

Hardlopen is niet alleen goed voor je lichaam, het houdt ook je brein in topconditie. Beweging brengt de doorbloeding in je hersenen op gang en maakt je onder andere productiever en creatiever. En daar pluk je tijdens je werkdag de vruchten van!

Hoe werkt het?

Zodra je in beweging komt, gaat je hart sneller klopper en verbetert de doorbloeding van je lichaam. Daardoor wordt er meer zuurstofrijk bloed naar je hersenen gepompt, wat ervoor zorgt dat je hersenfuncties optimaal verlopen. Bovendien kunnen hierdoor nieuw hersenweefsel en zenuwverbindingen worden gevormd, waardoor je cognitieve functies (alle processen die betrokken zijn bij het opnemen en verwerken van informatie) verbeteren.

Frisse neus, helder brein

De verbeterde activiteit van je hersenen na het hardlopen zorgt voor betere prestaties op de werkvloer. Hardlopen activeert de productie van verschillende neurotransmitters zoals dopamine, noradrenaline, serotonine en endorfine. Deze stofjes zorgen onder andere voor een beter humeur, meer zelfvertrouwen en productiviteit, terwijl stress en negatieve gedachtes worden afgeremd. Je geheugen verbetert, je concentratievermogen neemt toe en je wordt beter in het nemen van lastige beslissingen, plannen en organiseren. Onderzoek toont aan dat je maar liefst 23 procent productiever bent nadat je lichaam actief is geweest. Daarnaast stimuleert hardlopen de hippocampus in de hersenen, die een belangrijke rol speelt bij leerprocessen en informatieverwerking.

Direct effect

Dat je effectiever kunt werken en helderder kunt denken, zijn effecten die vooral ná fysieke inspanning optreden. Maar ook tijdens het hardlopen kun je vaak al merken wat beweging voor je brein doet. Denk bijvoorbeeld aan de verhelderende inzichten waar je na een rondje lopen mee thuis komt. Dat heeft te maken met de manier waarop je linker- en rechterhersenhelft met elkaar samenwerken. De linkerhersenhelft is verantwoordelijk voor logica, het analytisch vermogen en het vermogen om te begrijpen. De rechterhersenhelft is het creatieve deel van je hersenen en wordt onder andere gebruikt om verbanden te zien.

Tijdens je werkdag wordt vooral de linkerhersenhelft belast. Beweging zorgt ervoor dat de rechterhersenhelft actiever wordt en beide hersenhelften beter met elkaar samenwerken. Wanneer de rechterhersenhelft wordt gestimuleerd, ga je gevoelsmatiger handelen en creatiever denken. Dat verklaart waarom je tijdens het hardlopen ineens goede ideeën en vernieuwende inzichten krijgt. Een rondje lopen in je lunchpauze zorgt ervoor dat je weer met een frisse blik aan het werk gaat.

Mentaal opladen

Hoewel het na een lange werkdag heel verleidelijk kan lijken om languit op de bank te ploffen, ga je jezelf daar uiteindelijk niet beter door voelen. De vermoeidheid die je voelt is waarschijnlijk mentaal en stil zitten gaat je daar niet bij helpen. Mentale vermoeidheid verdwijnt juist door lichamelijke belasting. Hardlopen zorgt zo voor nieuwe energie en is de ideale manier om jezelf aan het eind van je werkdag weer op te laden.

Om de positieve mentale effecten te ervaren is 20 tot 30 minuten hardlopen al voldoende (te vaak en intensief sporten werkt juist averechts). Zodra de vermoeidheid toeslaat, kun je dus beter naar je hardloopschoenen grijpen dan die zoveelste kop koffie.

Bronnen: Alles over Sport, Bewegen voor je Brein.

Door Lysanne Wilkens

Lysanne Wilkens is freelance redacteur voor Hardlopen.nl en gaat met alle plezier op zoek naar bijzondere verhalen. Daarnaast is ze zelf fanatiek hardloper en kan ze op diverse afstanden uit de voeten, van de 800 meter tot de halve marathon.