Hoe blijf je in vorm?

Rob Veer Maandag, 2 november 2020
Hoe blijf je in vorm?

Corona heeft dit jaar de meeste loopevenementen van de kalender geveegd. Trainen voor een concreet doel zit er even niet in. Hoe lang dat gaat duren? Niemand die het weet en het einde lijkt voorlopig niet in zicht.

Met het wegvallen van de concrete doelen is de vraag ‘waar moet ik nu mijn trainingen op richten?’ actueel. Het antwoord zal in veel gevallen luiden: ‘proberen de opgebouwde conditie vast te houden’. Zo kun je in de winter nu een goede basis leggen, waar je in het voorjaar de vruchten van plukt.

Bovendien is het zaak om, vanwege het coronavirus, je immuunsysteem zo sterk mogelijk te houden. Let daarom op met zware en uitputtende trainingen. We geven je een aantal tips hoe je (minder) trainen combineert met behoud van de opgebouwde conditie.

  1. Houd de regelmaat er in, door het aantal trainingen per week te handhaven, of met één te verminderen.
  2. Verkort de trainingen met pakweg 10 tot 20 procent. Waar je normaal een uur liep, loop je nu 50 minuten. In plaats van een intervaltraining met 6 x 1000 meter doe je nu 5 x 1000 meter, of 6 x 800 meter.
  3. Behoud de snelheid. Maak niet de fout dat je sneller gaat lopen om het afgenomen aantal trainingskilometers te compenseren.
  4. Draai steady-state. Normaal gesproken zit er een opbouw in je schema, met geleidelijk aan meer kilometers en wellicht ook meer snelheidswerk. Zie daar van af en houd de trainingsomvang en intensiteit deze periode ongeveer gelijk.
  5. Bewaak de balans tussen rustige trainingen, en trainingen met een hoge intensiteit (tempolopen, intervaltraining, snelheidswerk). Probeer 80 tot 90 procent van de totale trainingsafstand rustig af te leggen, en niet meer dan 10-20% sneller dan dat.

Richt je komende weken en maanden op het in stand houden van de conditie die je in de afgelopen maanden hebt opgebouwd. Het is niet nodig om daarbij in goede vorm, of in topvorm te zijn. Dat is pas van belang als de wedstrijden in zicht komen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het deze periode allemaal stroef en moeizaam moet verlopen. Het gaat er nu vooral om lekker te trainen, en erop vertrouwen dat je met deze aanwijzingen een solide basis houdt om straks gericht te gaan trainen voor je favoriete hardloopevenement.

Hardloopschema
Rob Veer
Vraag de expert

Rob Veer

Hardlooptrainer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via internet, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als hardlopen.nl expert beantwoordt hij jouw specifieke vragen.