Training

Je traint voor een wedstrijd en wilt op die dag in topvorm zijn. Maar dan komt Corona de boel verzieken en veegt alle loopevenementen van de kalender. Hoe lang dat gaat duren? Niemand die het weet en het einde lijkt voorlopig niet in zicht.

Met het wegvallen van de concrete doelen is de vraag ‘waar moet ik nu mijn trainingen op richten?’ actueel. Het antwoord zal in veel gevallen luiden: ‘proberen de opgebouwde conditie vast te houden’. Zodat deze in de zomer weer opgebouwd kan worden tot de gewenste topvorm in het najaar. Daar komt bij, dat het vanwege het Corona-virus van belang is om geen zware of uitputtende trainingen te doen, om je immuunsysteem te ontzien. We geven je een aantal tips hoe je minder trainen combineert met behoud van de opgebouwde conditie.

  1. Houd de regelmaat er in, door het aantal trainingen per week te handhaven, of met één te verminderen.
  2. Verkort de trainingen met pakweg 10 tot 20 procent. Waar je normaal een uur liep, loop je nu 50 minuten. In plaats van een intervaltraining met 6 x 1000 meter doe je nu 5 x 1000 meter, of 6 x 800 meter.
  3. Behoud de snelheid. Maak niet de fout dat je sneller gaat lopen om het afgenomen aantal trainingskilometers te compenseren.
  4. Draai steady-state. Normaal gesproken zit er een opbouw in je schema, met geleidelijk aan meer kilometers en wellicht ook meer snelheidswerk. Zie daar van af en houd de trainingsomvang en intensiteit deze periode ongeveer gelijk.
  5. Bewaak de balans tussen rustige trainingen, en trainingen met een hoge intensiteit (tempolopen, intervaltraining, snelheidswerk). Probeer 80 tot 90 procent van de totale trainingsafstand rustig af te leggen, en niet meer dan 10-20% sneller dan dat.

Richt je komende weken en maanden op het in stand houden van de conditie die je in de afgelopen maanden hebt opgebouwd. Het is niet nodig om daarbij in goede vorm, of in topvorm te zijn. Dat is pas van belang als de piekwedstrijden in zicht komen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het deze periode allemaal stroef en moeizaam moet verlopen. Het gaat er nu vooral om lekker te trainen, en erop vertrouwen dat je met deze aanwijzingen een solide basis houdt om straks gericht te gaan trainen voor je favoriete hardloopevenement.

Fotografie: Coen Schilderman (Marathon van Amsterdam 2018)

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.

Stel een vraag aan trainingsexpert Rob Veer