Training

Het heerlijke aan hardlopen is dat je buiten bent. En als je dan ook nog buiten de begaande paden gaat, voel je je vogelvrij en word je één met de natuur. Dat is trailrunning in het kort. Steeds meer lopers wagen zich aan een trailrun. Hardlopen, klimmen en dalen over avontuurlijke parcoursen in natuurgebieden is een bijzondere ervaring. De ondergrond is gevarieerd van zand en modder tot keien. Op de trails laat je tijd en afstand los. Lijkt trailrunning jou ook wat? Dit artikel helpt je op weg.

Er ligt een schat aan onverharde paden in de natuur verborgen. Te wachten om door jou ontdekt te worden. Oneindige variatie in landschap, terrein en beleving. Ruil vandaag je rondje asfalt in voor ruig avontuur. Klinkt dat ver weg of ingewikkeld? Er loopt altijd wel een pad naast, dwars door, boven of onder jouw vaste hardlooproute.

Deel je pad met een everzwijn of hert, in plaats van toeterende auto’s en bellende fietsers.

Trailrunning trainen

Hardlopen over onverharde paden door bossen, velden en over heuvels vraagt andere kwaliteiten van lichaam en geest dan hardlopen op de weg. Bouw je trainingskilometers in de natuur langzaam op en begin met minder uitdagende routes. Tijdens het lopen van trails worden spieren aan het werk gezet die bij een looptraining op de weg niet of minder aangesproken worden. Sterke stabiliteitsspieren in romp, enkels en knieën zijn noodzakelijk. Als het nodig is, versterk deze dan eerst om blessures te voorkomen.

Trailrunning materiaal

Niet alleen je lijf moet stevig en stabiel zijn. Lopen door de natuur stelt ook specifieke eisen aan de stabiliteit en het profiel van schoenen. Trail-schoenen zijn vaak extra stevig, vochtafstotend en hebben een zwaar profiel waarmee je ook in de modder goed grip houdt. Bij langere trails moet je onderweg vaak in je eigen verzorging voorzien, daarom is een rugzakje handig. Afhankelijk van de trail die je loopt is het slim om bijvoorbeeld voeding, vocht, reserve en warme kleding mee te nemen. Bij avontuurlijke trails heb je een GPS nodig om het parcours te volgen.

Waarom zou je alleen maar asfalt vreten, als je ook vrij door de natuur kunt rennen?

Snelheid

Tijdens een trail zijn de meeste lopers niet of minder bezig met tussentijden en streeftempo’s. Je gemiddelde snelheid zal, zeker in het begin, beduidend lager zijn dan op de weg. Afhankelijk van het parkoers en het aantal single-tracks (smalle paadjes waar inhalen onmogelijk is) wandelen lopers ook regelmatig even. Door ervaring leer je steeds beter op gevoel te lopen. Loop bijvoorbeeld niet kort achter je voorganger, daardoor zie je het parcours niet goed en kun je boomwortels, kuiltjes of bijvoorbeeld rotsen missen.

Concentratie

Bij trailrunning ben je continue bezig met het parcours en de route. Takken ontwijken, het juiste spoor kiezen, je voeten goed plaatsen. Kortom even wegdromen is er niet bij. Dat maakt dat je fris aan een trail moet beginnen. Ben je vermoeid? Kies dan een gemakkelijk parcours of train op de weg.

Geniet

Trailrun-events zijn meestal kleinschalig, de sfeer is ontspannen en minder competitief dan bij wegwedstrijden. Neem onderweg de tijd om de omgeving in je op te nemen, en probeer op te gaan in de natuur om je heen. Geniet ook van het feit dat je een lichaam hebt waarmee je deze sportieve uitdaging aan durft te gaan.