Het belang van een warming-up en cooling-down

In samenwerking met Yakult Start to Run
Vrijdag, 1 januari 2021
Het belang van een warming-up en cooling-down
© Lysanne Wilkens

Ben je klaar voor je hardlooptraining? Vergeet niet je lichaam te activeren met een korte warming-up. Zo kom je makkelijker op gang en verminder je de kans op blessures. Ook na een training helpt een cooling-down je herstel bevorderen, zodat je weer fit aan je volgende training begint.

Een korte warming-up geeft je lichaam het signaal dat het in actie moet komen. Door je hartslag omhoog te brengen, gaat je bloed sneller stromen en worden je spieren van zuurstof voorzien. Het opstarten van hardlopen gaat daardoor makkelijker en je vermindert de kans op blessures.

Opwarmertje

Een goede warming-up is niet vermoeiend. Het is echt even een opwarmer. Wandelen kan een prima begin zijn om je spieren te activeren. Door het tempo geleidelijk op te voeren, wordt je lichaam vanzelf warm. Je kunt ook even stil gaan staan om je enkels en heupen los te draaien en je armen en benen los te zwaaien. Daarna is je lichaam warm genoeg om van start te gaan! Eventueel kun je de warming-up uitbreiden met wat loopscholing, zoals je leert bij de hardloopcursus van Yakult Start to Run, en een aantal versnellingen.

Rond je training af

Na afloop van je training is het goed om je lichaamstemperatuur weer rustig te laten zakken met een cooling-down. Dat doe je door na het hardlopen nog een stukje te wandelen. Zo breng je je hartslag omlaag en kunnen de afvalstoffen in je spieren afgevoerd worden. Rekoefeningen kunnen de stijfheid in je spieren verminderen. Een goede cooling-down zorgt ervoor dat je weer fit aan de volgende training begint.

Start to Run beginnersplein
Logo Yakult Start to Run
In samenwerking met

Yakult Start to Run

Met Yakult Start to Run leert iedereen hardlopen. Door de digitale Loopscan hier in te vullen, ontstaat een persoonlijk advies waarmee jij aan de slag kan: met een trainer, bij een club of zelf met een schema of digitale cursus vanuit huis.