Training

Wil je sneller en sterker worden? Dan moet je veel geduld hebben. Maar als je regelmatig hardloopt - drie keer in de week, of meer - dan zal je conditie snel verbeteren. Toch is het belangrijk om de trainingsbelasting behoedzaam en met kleine stapjes op te voeren.

Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen, en sterker te worden om de toenemende trainingsarbeid aan te kunnen. Niet alles past zich even snel aan. Je motor (hart, longen, spieren, bloedsomloop) verbeteren zich snel. Je carrosserie (pezen, gewrichten en botten) heeft meer tijd nodig en is daarom extra gevoelig voor overbelasting als de training te snel wordt opgevoerd.

Je kunt het vergelijken met het eelt op je handen. Om eelt op je handen te krijgen, moet je ze regelmatig gebruiken. Maar als je er opeens te veel mee gaat klussen, krijg je blaren in plaats van eelt.

Effectief en verantwoord hardlopen? Dát kan met de hardloopschema’s van Hardlopen.nl. Trainen met een schema betekent: langer volhouden, minder blessures, meer plezier. Op Hardlopen.nl vind je schema’s voor afstanden van 3 tot 21 kilometer. Bouw rustig op en kies het schema dat past bij je niveau.

Waarom rustig opbouwen?

Via hardlopen.nl kun je schema’s volgen met een variatie in de duur van de trainingsopbouw. Houd er rekening mee dat een schema van 6 weken behoorlijk progressief kan zijn voor jou. De kans op blaren is daardoor aanzienlijk. Houd dus goed in de gaten of deze opbouw voor jou niet te snel gaat, bijvoorbeeld omdat je merkt dat je niet voldoende hersteld bent van de vorige training, steeds moeilijker op gang komt of omdat je pijntjes hebt die niet wegtrekken. Als dat het geval is, dan kun je beter wat meer tijd inruimen om naar jouw afstand toe te werken.