Training

Vandaag gaat de ramadan van start, en dat betekent voor veel moslims dat ze overdag niet mogen eten en drinken. Als hardloper kan dat lastig zijn, zeker met het warme weer nu. Toch is het echt niet onmogelijk om door te trainen tijdens de ramadan. We geven je een aantal tips.

De ramadan loopt dit jaar van zaterdag 27 mei tot en met zondag 25 juni. Het betekent voor het overgrote deel van de moslims dat je op die dagen niet mag eten, drinken en roken tussen het moment dat de zon opkomt en het tijdstip waarop de zon ondergaat. Juist in deze periode, waarin het steeds langer licht wordt, is dat extra zwaar.

Minder energie

Gevolg van het vasten overdag is dat je gedurende de dag minder energie hebt om dingen te ondernemen, laat staan om een intensieve training te doen. In de loop van de maand merk je dat je minder fit bent en dat ook je conditie achteruitgaat. Je merkt dat direct doordat je tijdens een training minder kunt geven dan anders. Toch betekent dit niet dat je helemaal moet stoppen met hardlopen tijdens de ramadan.

Train in de ochtend

Het beste kun je tijdens de ramadan in de ochtend gaan hardlopen, als je nog genoeg energie hebt van het ontbijt dat je voor zonsopgang hebt gegeten. Train je toch ’s avonds, dan fluit je lichaam je waarschijnlijk uit zichzelf al terug. Je hebt gewoon echt geen energie meer om diep te gaan, omdat je al een lange dag zonder eten en drinken achter de rug hebt. Gelukkig is het eerstvolgende moment waarop je weer mag eten dan wel al dichtbij.

Verdeel je krachten slim

Op wat voor manier je ook traint, accepteer dat je tijdelijk wat minder diep kunt gaan dan anders. Ga dus niet helemaal tot het gaatje, maar verdeel je krachten slim. Dat je minder energie hebt, betekent ook dat het lastiger is om je goed te concentreren en dat je dus extra risico loopt op een blessure. Wil je toch te veel tijdens een training, dan kun je ook een tekort aan vocht oplopen en onwel worden.

Wedstrijddagen

Heb je tijdens de vastenmaand één of meer loopevenementen gepland? Dan mag je afwijken van de vastenvoorschriften en op die dag(en) gewoon eten en drinken zoals anders. De vastendagen die je zo mist kun je later inhalen.

 

Dit artikel is een bewerkte versie van het hoofdstuk ‘Moslims tijdens de ramadan’ uit Carlien Harms-Aris en Tiny Geerets (2012), Sportvoedingsatlas. Een wereld te winnen. Arko Sports Media, Nieuwegein. ISBN 978-90-5472-181-9

Bron: Sport.nl