Training

Hardlopen als je zwanger bent. Naast dat het allemaal een stuk zwaarder wordt, vinden veel vrouwen het ook best wel eng. Want is dat niet schadelijk voor de baby? Gelukkig is er geen reden voor angst. Uit wetenschappelijke studies blijkt dat lichamelijke inspanning van de moeder slechts een lichte belasting voor het embryo betekent. Er zijn geen aanwijzingen dat inspanning leidt tot het ontstaan van een vroeggeboorte of een aangeboren afwijking. Je hoeft dus, als je zwangerschap normaal verloopt, echt niet te stoppen met hardlopen. Luister goed naar je lichaam en let op de onderstaande punten, dan staat niets je in de weg om een rondje te doen.

Pas je verwachtingen en je training aan

Je kan sneller moe of misselijk zijn en daarnaast heb je ook te maken met een groeiende buik. Door de toename van het lichaamsgewicht (gemiddeld zo'n 10 kg) neemt het energieverbruik in rust en tijdens inspanning toe, terwijl door de veranderde afmetingen (hallo buik!) de efficiëntie tijdens het hardlopen juist afneemt. Dat betekent dat het prestatievermogen en de trainingsbelastbaarheid in de loop van de zwangerschap zullen afnemen. Verwacht dus niet van jezelf (ook niet in het begin) dat je nog hetzelfde aantal kilometers kan rennen op je gebruikelijke tempo. Wees lief voor jezelf en maak je training, als dat nodig is, minder intensief door het tempo en/of de afstand aan te passen. En heb je lichamelijk een slechte week, sla dan gewoon een keer een week over.

Grotere kans op blessures

De gewrichtsbanden worden onder invloed van hormonen tijdens een zwangerschap soepeler. Tegelijkertijd neemt het bewegingsgevoel af, doordat je lichaam snel van omvang veranderd en in gewicht toeneemt. In combinatie met die soepelere gewrichtsbanden, zal de kans op blessures toenemen. Let goed op de eerste signalen van een blessure en neem rust als je toch pijntjes krijgt.

Een goede sportbeha

De borsten nemen in omvang toe en worden ook meer gevoelig. Hierdoor kan hardlopen in de loop van de zwangerschap vervelend worden. Een goede sportbeha kan verlichting ingeven. Kijk goed of je nog de juiste maat draagt en of de beha je nog wel ondersteunt. Wordt hardlopen echt onprettig, ook met een goede sportbeha, dan is zwemmen ook een prima optie om alsnog te bewegen, maar dan zonder al dat springen.

Luister naar je lichaam

Het allerbelangrijkste: luister naar je lichaam. Ieder lichaam en iedere zwangerschap is anders, wees dus alert op hoe jouw lichaam reageert op inspanning. Alarmsignalen als kortademigheid in rust, duizeligheid, hoofdpijn, pijn op de borst, spierzwakte, pijn en/of zwelling van de kuit, minder leven voelen en harde buiken, moeten zeer serieus worden genomen. Bij harde buiken is bijvoorbeeld bekend dat de contracties de bloeddoorstroming van de placenta vermindert. Als dat gedurende langere tijd aanhoudt is dat ongunstig voor het embryo. Heb je hier, of van een van de andere alarmsignalen, last van tijdens of na het hardlopen: neem dan rust en ga niet door met sporten.

Zilveren Kruis

Voor het behalen van je sportieve doelen wil je fit zijn. Ook wij vinden jouw conditie en gezondheid belangrijk! Dankzij onze samenwerking met Zilveren Kruis kun je profiteren van de voordelen van een zorgverzekering speciaal voor sporters. Kijk hier voor meer informatie. Heb jij ook een vraag over jouw gezondheid? Stel je vraag over voeding, training of een medisch aspect aan een van onze experts.