Training

De meeste hardlopers trainen het liefst buiten. In de frisse lucht, door weer en wind, over brede wegen, smalle paden en single-tracks. Ze zijn niet gecharmeerd van de loopband. Omdat ze het saai vinden, bang zijn geblesseerd te raken of het idee hebben dat buiten lopen effectiever is dan het monotone gestamp op het ronddraaiende rubber. Hebben ze gelijk, of doen ze zichzelf tekort door met een grote boog om de treadmill heen te lopen?

De hartslag

Om te beginnen: uit onderzoek blijkt dat er wel degelijk verschillen zijn tussen buiten hardlopen en hardlopen op de loopband. In tegenstelling tot wat de meeste lopers denken, zijn die verschillen echter klein en zeker niet doorslaggevend. Zo blijkt, bijvoorbeeld, dat de hartslag bij hogere snelheden op de loopband iets hoger is in vergelijking met hardlopen met dezelfde snelheid buiten op de weg. De mate van inspanning wordt bij hogere snelheden op de loopband als iets zwaarder ervaren. Bij lagere snelheden is het juist andersom: dan is de hartslag, en het gevoel van vermoeidheid op de loopband iets lager. Er is ook gekeken naar het verschil in zuurstofopname, dat bleek niet noemenswaardig.

De voetlanding

Er zijn kleine verschillen waargenomen in de manier waarop hardlopers landen. Zo hebben hardlopers die buiten lopen, in vergelijking met de loopband, iets meer de neiging om op de hak te landen. Om die reden kunnen hardlopers die kampen met pijnklachten aan hun scheenbeen beter op de loopband trainen. Wie daarentegen klachten heeft aan de kuiten of de achillespezen kan de loopband juist beter mijden.  

Weersomstandigheden

Doordat er nauwelijks verschil is, kun je de keuze voor de ondergrond bepalen op basis van andere dan trainingstechnische argumenten. Kies daarom wat je het prettigst vindt of wat het handigst is. De loopband kan een goed alternatief zijn als buiten hardlopen af te raden, of zelfs onmogelijk is. Denk daarbij aan extreme weersomstandigheden (sneeuw, ijzel, storm) of met de veiligheid (duisternis, onveilige of onbekende omgeving).

Luchtweerstand VS hellingshoek

Soms wordt gezegd dat je de helling van de loopband in moet stellen op 1 of 2 procent, om de luchtweerstand die buiten wordt ervaren te compenseren. Het blijkt dat dit alleen bij snelheden boven de 13 km per uur van toepassing is. Bij lagere snelheden is het niet nodig de loopband onder een hellingshoek te zetten.

Varieer!

Het is voor elke hardloper goed om gevarieerd te trainen. Loop je altijd in de buitenlucht? Dan kan het geen kwaad om af en toe een workout op de loopband te doen. Loop je altijd op de sportschool, of in de kelder van je huis? Dan kan het heel verfrissend zijn om eens een rondje in de buitenlucht te maken.

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.

Stel een vraag aan trainingsexpert Rob Veer