Training

Ga jij binnenkort op vakantie naar een zonnige plek aan zee of zoek je hier in Nederland graag het strand op? Neem dan je hardloopschoenen mee, want rennen op het strand is een heel goede workout. Pas alleen wel op voor blessures.

Op het strand raak je nooit de weg kwijt. Bovendien ben je verzekerd van een mooi uitzicht van zee, bootjes en misschien wel kitesurfers, vliegeraars of een prachtige zonsondergang. Wel is het zwaarder om op zand hard te lopen dan op een geasfalteerde weg of een bospad. Daarom is het belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt.

1. Smeer je in

Een goede voorbereiding is het halve werk: smeer je daarom voor je training goed in met zonnebrandcrème. Er zijn merken die speciale crèmes en sprays voor sporters hebben die handig zijn in je vakantietas. Voor je gezicht is het slim een stick te gebruiken: dan komt er geen crème in je gezicht terecht als je gaat zweten.

2. Drink water

Ready to run? Drink dan eerst nog een glaasje water en neem ook water mee voor onderweg als je een training van langer dan 30 minuten gaat doen

3. Draag lichte kleuren

Wist je dat je in kleding met een lichte kleur koeler blijft dan wanneer je bijvoorbeeld zwart of donkerblauw draagt? Voor een strandloop zijn een tanktop, sportbeha en shortje ideale kleding. Zet ook een zonnebril op je neus of een pet op je hoofd om je ogen te beschermen tegen de zon.

4. Schoenen of blote voeten

Op het strand kun je gewoon je normale hardloopschoenen dragen. Wil jij liever het zand tussen je tenen voelen tijdens het lopen? Probeer dan eens barefoot running, oftewel hardlopen op blote voeten.

5. Zoek een rustig moment uit

Over pasgebouwde zandkastelen springen of medestrandgangers die aan het frisbeeën of beachballen zijn ontwijken is natuurlijk best een leuke uitdaging, maar ideaal is het niet. Bovendien is het vaak warm op de tijdstippen dat er veel mensen op het strand zijn. Zoek voor je hardlooptraining daarom een rustig moment uit, zoals vroeg in de ochtend of na zonsondergang.

6. Wind mee

Kijk voor je begint met lopen even hoe de wind staat. Kies als het behoorlijk waait voor een training met de wind in de rug. Je kunt dan via de meer beschutte duinen weer terug lopen naar de plek waar je begonnen bent.

7. Blijf bij zee

Hoe dichter je bij de zee loopt, hoe steviger en vlakker het zand is. Dat geldt zeker als het eb is. En dat loopt een stuk lekkerder dan wanneer je juist het mulle zand verder van de waterlijn opzoekt.

8. Doe het rustig aan

Misschien wel het belangrijkste advies in dit rijtje met tips: doe het tijdens je hardlooptraining op het strand rustig aan. Met rennen over zand worden je voeten, enkels en benen zwaarder belast. Een training van een kwartiertje of twintig minuten op rustig tempo is voor de eerste keer goed genoeg. Gaat dit je makkelijk af, dan kun je er steeds een paar minuten bij pakken. Heb je het zwaar? Wissel dan twee minuten rennen af met één minuut wandelen.

9. Level omhoog

Ben jij inmiddels een doorgewinterde strandhardloper? Dan is het leuk om je training uitdagender te maken door afwisselend hard te lopen op het stevige zand vlak langs zee en op het droge, mulle zand verder van het water. Begin maar eens met een interval van 5 minuten lopen op stevig zand en 2 minuten op mul zand.

Bron: Womenshealthmag.nl

Foto: Shutterstock