Training

Ben je van plan om deze zomer een trail te gaan lopen? Trailrunning is een compleet andere ervaring dan een wegevenement: je loopt hierbij dwars door de natuur. Dit vraagt ook om andere trainingsvormen. Met deze vijf trainingstips ben je goed voorbereid op je eerste trail.

Trailrunning is voor echte natuurliefhebbers en avonturiers. Je loopt bij deze vorm uitsluitend onverhard door bossen, velden en heuvels. Trailrunning is daardoor ook zeer uitdagend te noemen. De afstanden zijn bij het trailrunnen van oorsprong ook wat langer. Het NK Trailrunning ging bijvoorbeeld over 42 km, maar door de sterk groeiende populariteit van trailrunning kun je bij veel evenementen ook meer korte afstanden lopen.

1. Duurloop

Door de langere afstanden is de duurloop de basis voor het trailrunning. Het is dus belangrijk dat je lange afstanden loopt op een lage intensiteit zonder tempowisselingen. Daarmee vergroot je je uithoudingsvermogen, wat ook bij andere trainingsvormen nodig is als basis. Het mooiste is als je je duurloop in de natuur kunt doen, want dan maak je je training al wat specifieker op de trail.

2. Fartlek

Bij fartlek of vaartspel gebruik je heuvels en paden als een soort natuurlijke intervaltraining. Je zoekt zonder plan en zonder op je horloge te kijken naar nieuwe paden. Door het steeds weer op en af gaan en het vele draaien en keren ben je met een onmisbare trailtraining bezig. De afwisseling in ondergrond en onverwachtse hindernissen als boomstronken maken hiervan een hele gerichte training, waarbij je duur, snelheid, coördinatie en kracht combineert.

3. Lenigheid en core

Door fartlek-training werk je aan sterke bovenbeenspieren. Lenigheid en een sterke core-stability zijn net zo belangrijk, omdat dat blessures voorkomt en je ook soepeler kunt bewegen op afwisselend terrein. In een afdaling komen ook andere krachten op je lichaam kijken dan je gewend bent van de weg. Het is daarom goed om versterkende oefeningen met medecineballen te doen.

4. Intervaltraining

Intervaltraining is vooral belangrijk als je goed getraind bent en je ook serieus wil gaan presteren bij een georganiseerde trail. Als je blokjes op een hoger tempo loopt, zorgt dit dat je tempohardheid groter wordt. Daardoor kun je een hoog tempo langer volhouden.

5. Alternatieve trainingen

Langlaufen en mountainbiken zijn sporten die op gebied van inhoud, kracht en techniek overeenkomen met trailrunning. Dit zijn goede trainingen om te doen in periodes dat je veel hebt getraind voor georganiseerde trails. Goed voor de afwisseling en het zorgt weer voor een andere trainingsprikkel. 

Bron: MudSweatTrail.nl

Foto: Shutterstock