Gezondheid

Misschien wel voor de laatste keer- maar dit weekend is het zo ver: de wintertijd gaat weer in. Dat betekend dat de klok zaterdagnacht 27 oktober om 2:00 uur een uur terug wordt gezet. Lekker dus: een uur extra slaap! Of voor de actieve types onder ons: heerlijk een uur meer tijd om op pad te gaan! Maar helaas wordt het óók vroeger donker en is er steeds minder tijd om na het werk nog een uurtje in het licht te trainen. Heeft dat uur tijdsverschil invloed op jou als hardloper? Sportarts en Hardlopen.nl medisch expert Mirjam Steunebrink praat ons bij.

Bioritme en lichaamstemperatuur

Ons bioritme, ook wel ons slaap-waak ritme genoemd, kan al behoorlijk in de war raken van dat ene uur tijdsverschil. Zeker bij chronotypes die daar gevoelig voor zijn. Daardoor hebben in de winterperiode ook meer mensen slaapproblemen. Dit komt door de invloed van het ritme van onze lichaamstemperatuur op ons slaap-waak patroon. Ons lichaamstemperatuur geeft ons aan wanneer het tijd is om te gaan slapen: onze lichaamstemperatuur daalt.  En wanneer het tijd is om weer uit bed te komen, stijgt deze weer. Het kost een aantal dagen voordat dit (tragere) temperatuurritme zich aan heeft gepast. Hoe kun je je lijf nu toch een handje helpen? Drie tips.

1. Regelmaat

Probeer de komende weken elke dag op tijd op te staan, ongeacht je bedtijd en het aantal slaapuren. Onderzoek laat ons steeds meer zien hoe groot de (positieve) invloed is van regelmaat in je leven op je gezondheid.

2. Ga naar buiten en zoek het daglicht op

Zeker als je 'gevoelig' bent voor slaapproblemen en je doorgaans bij het ingaan van de wintertijd meer slaapklachten krijgt waardoor je je minder energiek voelt (en daardoor minder fut hebt om te gaan sporten). Kijk of het bijvoorbeeld lukt om elke dag rond lunchtijd minstens een half uur naar buiten te gaan. Weer of geen weer- het zien van daglicht doet wonderen!

3. Eet vette vis

De vettere vissoorten bevatten veel Vitamine D. Deze helpen je om, net als volkoren producten, beter in slaap te komen. Zoetigheid - de "snellere" suikers- kun je juist beter laten staan. Oók als je hiermee een energiedip overdag wilt overwinnen. Neem dán liever een eiwitrijke snack, eiwit maakt namelijk alert.

Door Mirjam Steunebrink

Mirjam Steunebrink is sportarts bij Martini Sportmedisch Centrum in Groningen en Sportgeneeskunde Friesland en begeleidend arts tijdens juniorenkampioenschappen van de Atletiekunie. Mirjam is zelf een fervent hardloopster.