Gezondheid

Vandaag is het Wereld Osteoporose Dag. Op deze dag vraagt de Osteoporose Stichting aandacht voor deze ziekte. Wat kan je doen om osteoporose te voorkomen en wat kan je doen als je het eenmaal hebt? Hardlopen kan helpen!

Osteoporose, ook wel ‘botontkalking’, is de vierde ziekte in Nederland. Naarmate je ouder wordt – en dat word je in dit geval al als je de dertig passeert – worden je botten brozer en minder sterk. Daarnaast zijn er diverse factoren waardoor je een grotere kans kunt hebben op botontkalking; erfelijke, of invloed van een andere ziekten. Veel mensen weten niet dat ze osteoporose hebben, totdat ze iets breken.

Voorkomen en mee leven

Gelukkig kan je het een en ander doen om osteoporose te voorkomen, of om ervoor te zorgen dat de ontkalking van je botten niet verder doorzet. Een van die dingen is hardlopen. Dat klinkt misschien onverstandig; hardlopen met broze botten, maar door de (regelmatige) belasting gaat je lichaam vanzelf werken aan de botstructuur en de botmassa. Door hardlopen verstevig je bovendien de beenspieren. Hierdoor sta je steviger en verbetert je balans. De kans op vallen en daarmee op het breken van een bot, neemt daardoor ook af. Ga echter niet te fanatiek van start! Vooral als je al weet dat je last hebt van, of een verhoogd risico hebt op osteoporose is het belangrijk advies van een sportarts of fysiotherapeut te vragen. Vooral bij zwakke wervels zijn sommige activiteiten niet aan te bevelen.

Voeding

Naast hardlopen is het belangrijk dat je via je voeding voldoende calcium (kalk) en vitamine D binnenkrijgt. Twijfel je of je daar voldoende van binnenkrijgt? Raadpleeg dan eens een sportdiëtist. Dit kan onder meer via hardlopen.nl. Via ‘Vraag de expert’ (op je profielpagina) kunnen abonnees vragen stellen aan een sportarts.

Bron: Osteoporose Stichting, Runner’s World

Foto: Shutterstock