Gezondheid

Is rekken goed voor je of niet? Die vraag houdt de hardloopwereld al langer bezig. Engelse en Australische wetenschappers concluderen nu dat rekken niet zinvol is voor duurlopers.

Een groep Engelse en Australische wetenschappers heeft nu aan de hand van een literatuurstudie specifiek gekeken of rekken nuttig is voor duurlopers. De conclusie uit dit onderzoek: duurlopers kunnen beter niet rekken tijdens de warmin-up.

Mindere loopeconomie

De onderzoekers stellen dat tot een uur na het rekken de loopeconomie verminderd kan zijn. Hiermee wordt bedoeld hoe zuinig je energieverbruik is tijdens de loopbeweging. Het verminderen van deze loopeconomie door het rekken komt volgens de wetenschappers waarschijnlijk doordat de spiereigenschappen door rekken zo veranderen dat er minder energie ten goede komt aan het hardlopen. Het langetermijneffect van rekken op de prestatie is niet bekend, maar er lijkt geen effect te zijn op de loopeconomie over langere tijd.

Spierpijn

En het verminderen van spierpijn dan? Uit het onderzoek blijkt dat rekken na een duurtraining spierpijn niet kan voorkomen. Als je dus na een training rekt met het idee om daarmee spierpijn te voorkomen dan kun je het rekken voortaan overslaan. Er is ook geen bewijs gevonden dat rekken blessures voorkomt.

Bron: Topsporttopics.nl