Gezondheid

In maart 2017 schreef ik al eens eerder over het gebruik van multivitaminen. Hier legde ik uit dat multivitaminen wel degelijk schade kunnen toebrengen aan je lijf en gezondheid. Recentelijk is er besloten om een limiet te stellen aan de hoeveelheid vitamine B6 die in een supplement aanwezig mag zijn. Een heel goed besluit van de warenwet. Vooral omdat een overschot aan vitamine B6 ernstige klachten kan veroorzaken.

Onmisbare vitaminen

Vitamine B6 regelt een hoop functies in het lichaam. Zo is vitamine B6 belangrijk voor de stofwisseling, zorgt het voor opbouw en afbraak van aminozuren, is het nodig voor de groei, regelt de aanmaak van nieuw bloed en zorgt voor een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel. Een onmisbare vitaminen dus. Gelukkig komt een tekort aan vitamine B6 nauwelijks voor. Het typische Nederlandse eetpatroon zit vol met producten die vitamine B6 bevatten. Denk aan vlees, vis, eieren, noten, brood en graanproducten. Maar ook peulvruchten, melk(producten) en kaas. Indien je met grote regelmaat varieert in het gebruik van deze genoemde voedingsmiddelen krijg je voldoende vitamine B6 binnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B6 ligt op 1,5 tot 1,8 milligram per dag.

Te veel vitamine B6

Weliswaar komt een tekort aan vitamine B6 nauwelijks voor. Een overschot aan vitamine B6 is echter wel snel gerealiseerd. Een overschot is altijd het gevolg van supplementgebruik, gezien dit niet lukt met alleen normale voeding. Een overschot is met name snel gerealiseerd door het gebruik van hoog gedoseerde supplementen. De aanvaardbare bovengrens voor deze vitamine ligt op 25 milligram per dag. Wanneer je langdurig een supplement slikt met daarin 25 milligram of meer aan vitamine B6, is de kans op een overschot aanwezig. Gevoelloosheid, tintelingen en ernstige zenuwpijnen in handen en voeten zijn klachten die kunnen optreden bij een overschot. Voor kinderen tot en met 17 jaar geldt een lagere bovengrens dan voor volwassenen. Geef dus ook nooit zomaar je kinderen een hoog gesuppleerde vitaminepil maar check altijd het etiket.

De goede hoeveelheid vitamine B6

Sinds 1 oktober 2018 heeft de warenwet een limiet ingesteld voor de hoeveelheid vitamine B6 die maximaal aanwezig mag zijn in een supplement. Vanaf deze datum mag een supplement niet meer dan 21 gram B6 bevatten. Deze limiet ligt lager dan de aanvaardbare bovengrens gezien er rekening is gehouden met een kleine hoeveelheid B6 die ook nog via de voeding binnenkomt. Ook na 1 oktober blijft het belangrijk om het etiket te lezen, gezien winkels nog de huidige voorraad mogen leegverkopen. Herken je je in één van de genoemde klachten en gebruik je langdurig een hoog gesuppleerd vitaminepreparaat? Neem dan contact op met je huisarts.

Bron: Voedingscentrum

Door Tara Vossers

Tara Vossers is de Hardlopen.nl-expert op het gebied van voeding. Bij haar kun je terecht met al je vragen over voeding en afvallen. Ze heeft als (sport)diëtiste een eigen praktijk in Doetinchem waar ze sporters begeleidt bij verantwoord afvallen en het geven van voedingsadvies aan (recreatieve) sporters.