Gezondheid

Bij blessures of in perioden van zware training willen hardlopers nog weleens naar pijnstillers of ontstekingsremmers grijpen. Wat misschien een makkelijke oplossing lijkt om door te kunnen lopen, blijkt op lange termijn geen verstandige keuze.

Sporters gebruiken pijnstillers en ontstekingsremmers voornamelijk bij acute pijn, om de pijngrens te verhogen en om ontstekingen door blessures te verminderen. Vooral onder (ultra)marathonlopers is het gebruik wijdverbreid – terwijl de positieve effecten van de vrij verkrijgbare pijnstillers en ontstekingsremmers nihil lijken. 

Betere nachtrust

Als je door de pijn niet goed kunt slapen, kan een pijnstiller uitkomst bieden voor een betere nachtrust. Het zal de pijn verlichten, maar onthoud dat het niet de oorzaak wegneemt. Pijn is een signaal vanuit je lichaam dat niet voor niets ontstaat.

Weet je zeker dat je te maken hebt met een ontsteking? Dan kan een ontstekingsremmer (zoals Ibuprofen) de ontsteking en zwelling mogelijk verminderen. Maar ook dan kun je je training beter overslaan. ‘Het is absoluut af te raden om met pijnstillers te gaan sporten’, benadrukt sportarts Mirjam Steunebrink. ‘Je voelt niet meer goed aan hoe ver je kunt gaan zonder de pijn te verergeren. Wanneer je de pijn maskeert, is de kans groter dat je de blessure forceert.’

Uitzondering op de regel

Dat je niet zomaar je piekwedstrijd wil afblazen, begrijpt ook Steunebrink. ‘Wanneer je het hele jaar naar een ultiem doel toe hebt gewerkt en het om een lichte blessure gaat, zou je voor één keer een uitzondering kunnen maken. Belangrijk is wel dat je het herstel daarna maximaal de ruimte geeft.’

Wat spierpijn betreft, zijn er geen aantoonbare effecten gemeten. Onderzoekers hebben aangetoond dat atleten die pijnstillers nemen, net zoveel spierpijn ervaren als degenen die dat niet doen. 

Slik met mate

Het slikken van pijnstillers en ontstekingsremmers kan zorgen voor bijwerkingen zoals leverfalen, maag- en darmklachten en maagbloedingen. Een hoge dosis Ibuprofen voor een training zorgt bovendien voor een sterk verminderde opbouw van spiermassa en kracht. Dit heeft te maken met het feit dat een ontstekingsremmer niet alleen de ontsteking in het lichaam wegneemt, maar ook de eiwitaanmaak beïnvloedt die verantwoordelijk is voor de spieropbouw na een training. Ook zijn er steeds meer aanwijzingen voor een relatie tussen het gebruik van ontstekingsremmende geneesmiddelen en acute hart- en vaatproblemen tijdens en na sport. 

Het is dus verstandig terughoudend te zijn met het gebruik van pijnstillers en ontstekingsremmers. Gebruik ze niet vaker of langer dan nodig en beter niet in combinatie met training.

Bron: Alles over Sport