Gezondheid

Iedereen doet het, elke dag. Als we werken, eten of ontspannen. Zitten! Vaak urenlang achter elkaar. We weten dat lang zitten niet goed voor ons is. We kunnen er letterlijk ziek van worden en er zelfs eerder door overlijden. Door gewoon wat vaker op te staan leef je al gezonder. Hoe doe je dat? En hoelang zit je nou eigenlijk?

Gevolgen

Lang achter elkaar zitten kan vervelende gevolgen hebben, dat weet iedereen. Rugpijn is één van de meest gehoorde klachten. Ook vermoeidheid, moeite met helder denken en pijnlijke benen zijn vervelende klachten. Te lang zitten kan ook grotere gevolgen hebben. Veel zitten verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen die tussen de 8 en 11 uur zitten 15% meer kans hebben eerder te overlijden. Kortom, een hoop gevolgen die ook jouw hardlooptrainingen kunnen beïnvloeden.

Zitcheck

Gemiddeld zitten we ruim 8,5 uur per dag! Daarmee zijn Nederlanders Europees Kampioen zitten. Helaas maak je een zitdag niet goed met een avondje hardlopen. Hoeveel uur per dag zit jij? Doe de Zitcheck, een initiatief van Zilveren Kruis, en binnen 1,5 minuut weet je het. Doe de test en sta op.

Sta op

Maar hoe raak je nou al die zitminuten kwijt? Na het invullen van de Zitcheck krijg je tips om je zitminuten te verlagen. Loop ’s ochtends een rondje hard voor het werk, parkeer je auto iets verder of smeer je boterham staand. Ga tijdens je lunchpauze een rondje hardlopen of maak een squat bij ieder appje die je krijgt. Genoeg mogelijkheden om meer te gaan staan! Toch liever iets achter de hand?

  • Download de app Actify Bewegen, een initiatief van Zilveren Kruis. Actify is een coach die je per stap gezond probeert te houden.
  • Meld je aan voor het Zitcheck Whatsapp bewegingsprogramma. Iedere dag krijg je tips en challenges om vaker op te staan.
  • Gebruik de oefeningen van Hardlopen.nl om gemakkelijk in beweging te komen en direct je looptechniek te verbeteren.
  • Of download een hardloopschema van Hardlopen.nl. Handig ‘s ochtends voor het werk, in de lunchpauze of na het werk.

Doe de zitcheck, ga staan en daag je collega’s, vrienden en familie ook uit om meer te gaan staan.

Lees alles over de zitcheck hier