Dit is waarom hardlopen goed voor je is!

Vrijdag, 4 december 2020
Dit is waarom hardlopen goed voor je is!
© Ruud van Bragt

Hardlopen is goed voor je! Zowel je lichaam en geest profiteren van de processen die hardlopen in gang zet. Als je na deze redenen nog niet overtuigd bent om te beginnen…

Wanneer je regelmatig een rondje loopt, verandert je lijf. Hardlopen maakt je lichaam sterker en slanker en helpt bij gewichtsverlies. Maar niet alleen de buitenkant verandert, ook binnenin je lichaam spelen allerlei processen af.

Boost je gezondheid

Door hardlopen krijg je meer uithoudingsvermogen. Je longinhoud neemt toe, je hartspier wordt sterker en je bloedvaten wijder. De capaciteit om zuurstofrijk bloed rond te pompen wordt groter en je bloedsomloop verbetert. Ook geeft hardlopen je stofwisseling een boost. Je lichaam verbrandt sneller calorieën en regelmatig bewegen draagt bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Hardlopers hebben minder kans om diabetes type 2 en andere gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen, nieraandoeningen en longontstekingen te ontwikkelen. Ook de kans op vroegtijdig overlijden is kleiner.

Bron van positiviteit

Hardlopen maakt je vrolijk! Dit heeft te maken met het natuurlijke geluks-hormoon endorfine dat tijdens het hardlopen wordt geproduceerd. Hardlopen stimuleert bovendien de aanmaak van dopamine en serotonine, waardoor je meer energie ervaart en je stress-level daalt. Al deze stoffen die vrijkomen, spelen een belangrijke rol in het beloningssysteem van de hersenen. Het euforisch gevoel dat hierdoor tot stand komt, staat bij hardlopers bekend als de ‘runner’s high’. Hierdoor heb je de rest van de dag een goed humeur!

Je brein profiteert op nog meer manieren van de verbeterde doorbloeding in je hersenen. Je geheugen verbetert, je concentratievermogen neemt toe en je wordt beter in het nemen van lastige beslissingen, plannen en organiseren. Beweging stimuleert ook de creativiteit, waardoor je tijdens het hardlopen vaak goede ideeën en nieuwe inzichten krijgt.

En het goede nieuws: een half uurtje hardlopen is al voldoende om van de positieve effecten te profiteren. Waar wacht je nog op?!

Start to Run beginnersplein