Gezondheid

Van hardlopen krijg je een betere conditie. Dat merk je al als je een paar keer achter elkaar getraind hebt. Ook kan het wonderen verrichten voor je humeur. En zonder dat je het misschien merkt gebeurt er nog veel meer in je lijf als je regelmatig een rondje hardloopt.

Je hebt misschien weleens een ‘runners high’ ervaren, of er anders op zijn minst van gehoord: dat euforische gevoel dat je krijgt als je lichaam tijdens het hardlopen endorfine begint te produceren. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat dit fijne gevoel veroorzaakt wordt door hardlopen.

Meer spieren, minder vet

Iets anders dat je met hardlopen kunt bereiken is dat je lichaam een andere samenstelling krijgt. Dat lichaam bestaat uit de bestanddelen spieren, organen, water, botten en vet. Veel mensen die sporten willen meer spieren kweken en juist vet kwijtraken. Hardlopen is een sport die daar een goede bijdrage aan kan leveren. Zeker als je het combineert met een gezond voedingspatroon.

Combineren met krachttraining

We moeten daarbij wel aantekenen dat er een punt komt waarop je spieren niet meer in omvang zullen toenemen met hardlopen alleen. Als het je doel is om je spieren steeds sterker te maken, kun je hardlopen het beste combineren met een vorm van krachttraining.

Stofwisseling

Daarnaast geeft hardlopen een boost aan je stofwisseling. Je lijf gaat sneller calorieën verbranden, en die verbranding blijft ook nog een tijd op een hoger peil als je je hardloopschoenen hebt uitgetrokken. Hoe langer je aan hardlopen doet, hoe langer je een training vol kunt houden, wat op zijn beurt je spieren weer in staat stelt om hun capaciteit te vergroten om efficiënt energie te gebruiken. En daar heb je niet alleen tijdens het hardlopen, maar ook in het dagelijks leven profijt van.

Hardlopen voor je hart

Naast meer uithoudingsvermogen, sterkere spieren en een snellere stofwisseling is hardlopen ook goed voor je meest vitale organen: in het bijzonder voor je hart. Als je regelmatig je hartslag een tijdje verhoogt door hard te lopen, maak je je hartspier sterker en vergroot je zijn capaciteit om zuurstof door je lichaam te pompen.

Betere bloedsomloop

Vervolgens verbetert je bloedsomloop omdat je bloedvaten wijder worden en je longinhoud toeneemt. Na een tijdje raakt alles in je lichaam gewend aan een hoger energieverbruik en gaat het steeds efficiënter energie gebruiken. En dit leidt weer tot een betere gezondheid van je hart en een hartslag die minder snel stijgt als je je inspant. Zo kom je in een positieve spiraal: hoe langer je blijft hardlopen, hoe makkelijker je het volhoudt en hoe meer voordelen je lijf hiervan gaat ervaren.

Bron: Theactivetimes.com