Gear

Wanneer je gericht aan het trainen bent voor een hardloopdoel, leg je vaak intensieve trainingen af. Wat het effect vervolgens is op je lichaam, is soms lastig te meten. Toch is het fijn om goed inzicht te krijgen in het herstel. Wat doet deze trainingsprikkel met het lichaam? Wat gebeurt er met je hartslag en wat is de kwaliteit van slaap? Met behulp van WHOOP kun je hier inzicht in krijgen.

Natuurlijk kun je door zelf data te registeren en het bijhouden van een logboek, inzicht krijgen in je trainingsperiode. Je kunt invullen hoeveel je hebt geslapen, wat de rustpols is, je ochtendgewicht en hoe je je voelt bij het opstaan. Echter kan dit een stuk gemakkelijker en nauwkeuriger gemaakt worden door het gebruik van een wearable.

Er zijn op dit moment verschillende wearables op de markt, die je kunnen helpen bij het inzichtelijk maken van trainingseffecten op je lichaam. Veel atleten op Papendal maken op dit moment gebruik van WHOOP. Bram Peters, talentcoach van de Nederlandse selectie, raadt sporters WHOOP absoluut aan, omdat deze interessante data geeft.

Wat is WHOOP?

WHOOP is een armband met een klein computertje met sensoren op de onderarm. Het ziet eruit als een horloge, maar het heeft geen scherm. Het meet 24 uur per dag, 7 dagen per week gegevens over jouw lichaam. Alle informatie kan worden uitgelezen in een bijbehorende app.

Ten eerste kan WHOOP veel informatie en gegevens uitlezen over slaap. Zo kan het precies meten wanneer iemand gaat slapen en ook welke slaapcycli de persoon doormaakt. Hieruit kan dan beoordeeld worden wat de kwaliteit van slaap is geweest. Naast de slaapgegevens kan er ook informatie over de hartslag worden uitgelezen. De rustpols wordt gemeten in de laatste diepe slaap cycli van de nacht. Dit is natuurlijk nauwkeuriger dan wanneer je zelf in de ochtend de rustpols met een stopwatch zou gaan meten. Heb je een zware training gehad? Dan kan de rustpols een dag later iets verhoogd zijn.

Wat WHOOP uniek maakt is dat er een HRV-meting mogelijk is. Ook dit wordt in de laatste diepe slaapcycli gemeten. Dit getal zegt iets over het herstel van het autonome zenuwstelsel. Simpelweg is de HRV (heart rate variability) de tijd tussen iedere hartslag. Zit er meer variatie tussen iedere opeenvolgende hartslag? Dan is je HRV hoger.

Bram Peters legt uit hoe dit precies werkt:
‘Het zenuwstelsel bestaat uit twee verschillende takken: een sympatisch (actief) en parasympatisch (rust) zenuwstelsel. Deze twee zijn met elkaar in ‘strijd’. Je sympathische zenuwstelsel vertelt je hart om sneller te gaan kloppen en je parasympatische systeem wil juist dat het hart rustig aan doet. Omdat deze twee continu met elkaar in relatie staan, fluctueert je hartslag.

Als iemand een lage HRV heeft, wil dit zeggen dat één van de twee delen van het zenuwstelsel de overhand heeft. Dat is meestal het sympatische deel. Als je bijvoorbeeld een hele zware krachttraining hebt gedaan, zal je lichaam hiervan moeten herstellen. De ene tak van het zenuwstelsel zal hierdoor harder moeten werken dan de ander, en daardoor zal de fluctuatie tussen de hartslagen minder zijn en je HRV dus lager.

Na een rustige trainingsdag is het lichaam weer hersteld en het zenuwstelsel weer in balans. De HRV is weer hoog. HRV wordt beïnvloed door training, maar ook door andere zaken buiten de training om. Bijvoorbeeld door: stress, ziekte, reizen, maar ook gamen en studie.

Binnen de topsport willen we als coaches graag de grens van de atleet opzoeken, maar er niet overheen gaan. De HRV wordt gebruikt om te kijken waar de grens ligt. Hoe hard kunnen de atleten trainen vandaag? Als er een zware training op het programma staat, maar de atleet voelt zich niet zo scherp, en daarnaast is de HRV ook al een paar dagen niet zo hoog, misschien is het dan verstandig om het programma aan te passen. De kans op blessures bij een intensieve training is aanzienlijk groter met een lage HRV.'

Bewustwording en inzicht

De WHOOP zorgt voor bewustwording en geeft tools voor herstel. WHOOP geeft na een zware trainingsdag aan hoeveel calorieën verbruikt zijn en hoeveel je zou moeten eten om de voorraad aan te vullen. Ook geeft WHOOP aan hoeveel uren slaap iemand nodig heeft om de volgende dag hersteld te zijn. De WHOOP houdt de slaap bij en ook de kwaliteit van slaap, ook als deze beïnvloed wordt door alcohol of schermtijd voor het slapen gaan.

Bram Peters over het gebruik van WHOOP:
‘Er wordt nooit afgegaan op één waarde. Maar zijn de waardes slecht over een langere periode, dan is er wellicht wat aan de hand. Het zou een signaal van overtraining kunnen zijn. WHOOP helpt ons als coaches, maar ook de atleten zelf om het programma op het individu af te stemmen.’

Wil jij zelf ook WHOOP uitproberen? WHOOP maakt gebruik van een abonnementsservice. Dit houdt in dat je maandelijks een vast bedrag betaald waar de wearable gratis bij wordt geleverd. Kijk op de website van WHOOP voor meer informatie.