Gear

Een sporthorloge is een handige gadget om je trainingen op een leuke manier in kaart te brengen. Afstand en snelheid zijn al lang niet meer het enige dat je kunt meten met een horloge. Steeds vaker beschikken sporthorloges ook over de mogelijkheid om onder meer hartslag, slaapritme, calorieverbruik, pasfrequentie en grondcontacttijd bij te houden. Het aanbod aan hardloophorloges is zo groot, dat het lastig is om een keuze te maken. Hoe kies je het sporthorloge dat het beste bij jou past? Met dit overzicht kun je bepalen welke functies voor jou van belang zijn.

GPS

GPS behoort tegenwoordig toch wel tot een van de basisfuncties van een hardloophorloge. Naast de gelopen kilometers, wordt met behulp van gps ook je snelheid gemeten (aangegeven in kilometers per uur en/of in gemiddelde tijd per kilometer). Hierdoor kun je achteraf makkelijk het verloop van je training analyseren. Bij sommige horloges wordt GPS ingezet als navigatiemogelijkheid. Zo kun je met een trackback-functie de weg naar je startpunt terugvinden en is het bij sommige modellen mogelijk om routes in te laden zodat je horloge jou de weg wijst.

Hartslag

Ga je trainen voor een bepaald doel of puur voor je conditie? Die vraag is van belang bij de keuze voor hartslagmeting op je horloge. Aan de hand van je hartslag kun je tijdens en na je training veel aflezen, bijvoorbeeld de intensiteit waarop je traint en hoe het met je conditie en herstel staat. Het trainen met hartslag vraagt wel wat voorkennis over zones en maximale hartslag, anders blijft het bij een getalletje op je horloge. Je hartslag kun je meten door middel van een hartslagband die je aan je horloge koppelt, maar nieuwere modellen beschikken vaak ook over een geïntegreerde polsmeting (al is dit over het algemeen wat minder nauwkeurig).

Trainingen programmeren

Een handige functie kan het vooraf programmeren van je trainingen zijn. Ben je van plan een intervaltraining te doen, maar heb je geen zin om continu je horloge in de gaten te houden? Door vooraf een training te programmeren zal het sporthorloge piepen of trillen zodra je volgende interval begint.

Sportprofielen

Ben je van plan je sporthorloge voor meerdere sporten te gebruiken? Kijk dan ook naar de multisport-modellen, die speciaal gemaakt zijn om ook mee te zwemmen, fietsen of andere sporten te doen.

Slaapkwaliteit

Slaap is belangrijk voor je herstel. Sommige horloges kunnen een gedetailleerd overzicht geven van de tijd die je in lichte, REM- en diepe slaap doorbrengt. Het bijhouden van je slaapritme kan je waardevolle inzichten geven om de kwaliteit van je slaap te verhogen.

Muziek

Steeds meer sporthorloges beschikken over muziekbediening, wat het makkelijk maakt om tijdens het lopen te wisselen van nummer en het volume te regelen (indien je horloge gekoppeld is aan een smartphone). Laat je je telefoon liever thuis? Dan kan het waardevol zijn om naar een sporthorloge met ingebouwde muziekspeler te kijken.

Batterijduur

De batterijduur is sterk afhankelijk van de functies die je benut, maar het is zeker iets om mee te nemen in de keuze van een sporthorloge.

Als je je een beetje verdiept in de vele mogelijkheden en modellen zal het je snel duizelen voor de ogen. Bedenk dus goed waar je je horloge voor wilt gebruiken en wat je ermee wil meten.

Ben je op zoek naar een nieuw sporthorloge? Bekijk dan hier de horloges van Garmin speciaal voor hardlopers.