Evenementen

Komt het kwik de ene week maar net boven de 10 graden uit, de volgende week tikt de temperatuur ineens de 25 graden aan. En dan moet je als hardloper bij een evenement ineens op heel andere dingen letten.

1. Drinken

Drinken, drinken, drinken. Dat is het belangrijkste devies als het warm is. Niet alleen voor en tijdens je wedstrijd, maar juist ook daarna. Je verliest tijdens een wedstrijd veel vocht en daarmee ook belangrijke vitaminen en mineralen. Het is belangrijk dat je die snel weer aanvult en dat doe je het beste met water of een sportdrank. Vergeet dus niet om genoeg drinken mee te nemen en sla de drinkposten onderweg niet over.

2. Pet of haarband

Met een petje bescherm je je hoofd goed tegen de zon, maar het kan er ook voor zorgen dat je hoofd oververhit raakt. Een zweetbandje of een haarband kan dan een goed alternatief zijn om te voorkomen dat het zweet vanaf je voorhoofd in je ogen drupt. Draag je toch het liefst een pet? Kies dan een goed ventilerende pet.

3. Smeren

Met temperaturen boven de 20 graden is het ook tijd om de zonnebrandcrème weer regelmatig te gebruiken. Het lijkt wel alsof je tijdens het hardlopen in de zon nog sneller verbrandt dan wanneer je rustig zit of ligt te zonnen. Kijk goed of je zonnebrand waterproof is, zodat hij ook zijn werk blijft doen als je onderweg begint te zweten. 

4. Luister naar je lichaam

Als je voor het eerst dit jaar bij zulke warme temperaturen loopt, is dat voor je lichaam best even wennen. Geeft het een signaal af dat het tempo iets te hoog ligt, luister daar dan goed naar. Doe het wat rustiger aan en stel desnoods de eindtijd die je in je hoofd had zitten wat bij.

5. Luchtige kleding

Droeg je een paar weken geleden nog verschillende laagjes over elkaar om warm te blijven tijdens het hardlopen, bij warm weer kun je een groot deel daarvan in de kast laten hangen. Een singlet met korte broek of een rokje is bijvoorbeeld geschikte hardloopkleding als het warm is. Draag je te veel kleding, dan kan je lichaam de warmte niet kwijt en loop je kans om oververhit te raken.

Bronnen: Vredesloopdenhaag.nl en Run2Day.nl

Foto: Hans Christiansson / Shutterstock.com