Evenementen

Als de weersvoorspellingen voor komende zondag bij de NN Marathon Rotterdam uitkomen dan wordt het een stralend warme lentedag. De verwachtingen zijn dat de temperatuur in de loop van de dag oploopt tot misschien wel 20 graden. Dat is heerlijk voor het publiek, maar minder goed nieuws voor de marathonlopers. Hardlopen.nl-expert Rob Veer geeft daarom tips hoe je om kan gaan met die warme omstandigheden.

Doe je zondag mee aan de NN Marathon Rotterdam dan is het goed om voorbereid te zijn op warm weer. Zeker omdat we uit een vrij koude periode komen en het lijf nog niet heeft kunnen wennen aan inspanningen bij dergelijke temperaturen. Het is belangrijk om te beseffen dat het gevaar op oververhitting niet van buiten, maar van binnenuit komt. Omdat je je flink inspant produceert je lichaam veel warmte. Problemen gaan ontstaan als die warmte niet goed kan worden afgevoerd.

Kleding

Als het warm is heeft dunne, luchtige kleding de voorkeur. Een korte broek of tight en een singletje volstaan. Bedenk dat het bij de start nog fris zal zijn. Je kunt het eerste stuk lopen met armwarmers (kun je later naar beneden rollen of afdoen) en een buff om de nek (kun je later om de pols meedragen) lopen. Draag lichte kleuren, want die reflecteren het zonlicht het best.

Tempo

Je zult je streeftempo aan moeten passen. Hoeveel precies, dat is niet te zeggen. Ik schat in dat goedgetrainde, slanke lopers een paar procent minder zullen presteren. Voor minder goed getrainde lopers met een hoger BMI kan dat oplopen tot 5% of meer. Je kunt het best je bijgestelde tempo meteen vanaf de start oppakken; de marathon is meedogenloos en laat weinig tot geen ruimte voor opportunisme, zeker als de omstandigheden zwaar zijn.

Verzorging

De verzorging onderweg is weinig anders dan onder normale omstandigheden. Zorg voor voldoende energie en vocht. Meteen vanaf de start! Vanwege de warmte is extra vocht (met mate) innemen gewenst. Ga daarbij af op je dorstgevoel en giet niet alsmaar bij als je merkt dat je lichaam het niet verwerkt. Drink bij voorkeur sportdrank en niet alleen maar water. Maak goed gebruik van de spons- en verzorgingsposten.

Parcours

Het ziet er op dit moment naar uit dat er een zwakke wind vanuit het zuiden gaat waaien. Je kunt aan de hand van de kaart van het parkoers zien waar de wind mee, en waar die tegen of van opzij is. Normaalgesproken is tegenwind een grote vijand van de hardloper. Maar tegenwind (en zijwind) zorgt wel voor wat extra afkoeling. Op de stukken dat je de wind in de rug en de zon op je hoofd hebt zal het lastig zijn de warmte kwijt te raken. Loop tijdens de gehele marathon zoveel mogelijk in de schaduw van bomen en gebouwen.

Reflectiemoment

Laat je streven om - tegen elke prijs - de streep te halen los en maak vanaf de 20km van elk 5km-punt een reflectiemoment: ben je nog verantwoord bezig, of ben je bezig door je grenzen heen te gaan? Als je het gevoel hebt dat je de warmte niet goed kwijt raakt (een ‘heet’ hoofd); als je een slap gevoel in de benen krijgt; als je kippenvel krijgt; als je je misselijk of duizelig voelt en je merkt dat je problemen met de coördinatie hebt: ga dan langzamer lopen en als de klachten niet verdwijnen, ga wandelen of stap uit.

Ga voor meer info voor je laatste voorbereiding naar NNMarathonRottterdam.nl

 

Bron: RobVeer.com

Foto: Bram Berkien