Evenementen

De obstacle run. Het woord ‘hype’ doet dit nieuw soort hardloopevenement misschien geen recht, maar in opkomst is het zeker! Water, modder, prikkeldraad, muren, touwen: als je meedoet aan een obstacle run kom je onderweg van alles tegen. Maar wat maakt obstacle runs nu zo leuk en hoe kun je ermee beginnen?

Alle obstakels die je onderweg tegenkomt, je moet er maar mee omgaan en zien dat je ze zo snel mogelijk achter je laat. En één ding is gegarandeerd: je komt vies aan de finish. Dat moet je als deelnemer accepteren en is eigenlijk helemaal niet moeilijk. Want iedereen komt vies aan de finish en dat draagt ook bij aan de heroïek van het evenement!

Saamhorigheid

Juist omdat je allemaal dezelfde ontberingen moet doorstaan, creëert de obstacle run een grote saamhorigheid. Waar het competitie-element bij bijvoorbeeld ‘normale’ hardloopwedstrijden best belangrijk is, is dat bij een obstacle run heel anders. Je doet het samen. Je helpt en motiveert elkaar om de hindernissen onderweg te bedwingen. Bijvoorbeeld door iemand een duwtje of opstapje te geven om over een muurtje te klimmen of aan te moedigen om dwars door een sloot te gaan. Bovendien zijn obstacle runs niet leeftijdsgebonden. Vergeleken met survival runs zijn obstacle runs een stuk minder technisch en verder zijn de afstanden vaak ook korter, zodat zowel jong als oud mee kan doen. Je kunt dus ook met je hele gezin of familie deelnemen aan een obstacle run.

Fysiek en mentaal

Obstacle runs dagen je zowel fysiek als mentaal uit. Zo kun je onderweg bijvoorbeeld prikkeldraad tegenkomen waar je onderdoor moet kruipen, muren en touwnetten waar je overheen moet klimmen, autobanden die je moet verplaatsen of sloten waar je doorheen moet zwemmen. Dat vraagt niet alleen veel van je lichaam, er is soms ook een portie lef voor nodig. In fysiek opzicht kun je je overigens wel voorbereiden met passende trainingen. Als je je voor het eerst aan een obstacle run wilt wagen, is het bijvoorbeeld slim om vooraf een paar lessen bootcamp te volgen. Net als bij een obstacle run wissel je daarin hardlopen af met het doen van andersoortige oefeningen. Andere sporten die een goede trainingsvoorbereiding vormen op je obstacle run, zijn zwemmen, hardlopen, cardiotraining en spinning.

Kracht

Niet alleen een goede conditie komt van pas tijdens je obstacle run, ook spierkracht is nuttig, bijvoorbeeld als je in een touw moet klimmen of over een muurtje heen moet. Sporten die je hierbij helpen zijn naast bootcamp ook crossfit, HIIT-training en krachttraining in de sportschool. En geschikt schoeisel is van belang, al hoef je je daar bij je eerste kennismaking met de obstacle run nog niet zo druk om te maken. Voor je eerste obstacle run is het prima om je gewone hardloopschoenen te dragen. Pas als je echt de smaak te pakken hebt en vaker obstacle runs wilt gaan doen, is het slim om schoenen aan te schaffen die speciaal hiervoor geschikt zijn. Denk aan schoenen met veel grip die licht aan je voeten voelen en makkelijk water afvoeren.

Meedoen

Ben je benieuwd waar je bij jou in de buurt binnenkort mee kunt doen aan een obstacle run? Neem dan een kijkje op de website Obstakels.com. Deze website is ook een goed startpunt voor nog meer trainings- en kledingtips.

Bronnen:

Obstakels.com
Sport.nl