Evenementen

Sta jij binnenkort aan de start van een marathon in het buitenland? Een marathon in het buitenland is hoe dan ook een unieke ervaring! Wij geven je 10 tips om mee aan de slag te gaan voor de start van jouw marathon.

Tip 1: Vertrouwde schoenen en kleding

Draag tijdens een marathon alleen schoenen, sokken en andere kleding die je eerder hebt gedragen tijdens enkele lange duurlopen. Zo weet je zeker dat je daar geen last van gaat krijgen. Je hebt tijdens die 42 kilometers immers al genoeg andere dingen om je op te concentreren.

Tip 2: Zet je naam groot op je shirt

Hoe meer aanmoedigingen onderweg, hoe makkelijker je de kilometers aflegt. Door je naam groot op je shirt of startnummer te zetten kunnen niet alleen je eigen familie en vrienden je aanmoedigen, maar ook anderen.

Tip 3: Vaseline en pleisters

Schurende plekken tijdens het lopen zijn allesbehalve prettig. Voorkom ze door vaseline te smeren op de plaatsen waar het kan gaan schuren, zoals in de liezen en oksels. Plak de tepels af met pleisters of leukopor.

Tip 4: Energie tot het eind

Tijdens zo’n lange loop heb je ook onderweg nieuwe brandstof nodig. Bedenk vooraf hoe je tijdens het lopen voldoende energie en vocht binnenkrijgt. Zorg dat je weet waar de drankposten zijn en neem overal iets aan, ook als je denkt dat het nog niet nodig is.

Tip 5: Bestudeer de omstandigheden

Hoe is het parcours? Is het vlak of ga je heuvelop en heuvelaf? Kijk ook naar het weer. Wat is de verwachte temperatuur? Staat er wind? Allemaal belangrijke informatie die je mee moet nemen in je verwachtingen en loopplan.

Tip 6: Heb een voedingsplan

Zorg dat je een voedingsplan hebt voor de dagen voor de race, en voor de dag zelf. Hoe langer de afstand en hoe sneller je wilt lopen, des te belangrijker de factor voeding wordt. Het geeft ook rust als je weet wat je gaat eten. Weer iets om niet over na te hoeven denken.

Tip 7: Kies een pacer

Heb je al een tijd in je hoofd die je ongeveer wilt lopen? Zoek dan voor de start een pacer op. Dit zijn ervaren marathonlopers die in staat zijn om een zo vlak mogelijk schema te lopen en je onderweg tips en adviezen kunnen geven. Je kunt ze duidelijk herkennen aan hun tenue en uiting met de streeftijd.

Tip 8: Pak je tas de dag ervoor in en leg je kleding klaar

‘Ik heb helemaal geen veiligheidsspelden voor mijn startnummer.’ ‘Mijn favoriete sokken zijn niet gewassen.’ ‘Mijn sporthorloge is niet opgeladen.’ Voorkom dat je op het laatste nippertje nog wordt geconfronteerd met een onaangename verrassing of een kledingcrisis door je tas de dag van tevoren in te pakken en je kleding klaar te leggen.

Tip 9: Neem vooraf de dag door

Ga de dag tot slot nog een keer helemaal door. Hoe laat moet je waar zijn? Hoe ga je er naartoe? Hoe laat moet je dan de deur uit om er op tijd te zijn? Waar kan je parkeren? Hoe ziet je warming-up eruit? Waar laat je je spullen? Bereid de hele dag tot in de puntjes voor, zodat je op de dag zelf ontspannen de wedstrijd tegemoet gaat.

Tip 10: Laat het los

Een marathon laat zich niet vooraf uittekenen. Bijt je niet hardnekkig vast in een scenario en vertrouw op je improvisatievermogen om met onvoorziene situaties om te gaan.

Wij wensen je heel veel succes tijdens de marathon. En vergeet vooral niet te genieten!