Beleving

Als hardloper heb je waarschijnlijk ook heel veel hardlopende vrienden op Facebook, Twitter en Instagram. Die hardlopers posten regelmatig over hun gelopen trainingen of wedstrijden. In hoeverre wordt jouw hardloopgedrag beïnvloed door die social posts? Amerikaanse wetenschappers hebben onderzocht dat die invloed groter is dan je misschien denkt.

"Duurloopje gedaan: 12 km", "Intervalblokjes 4x5' in D3" of "NIEUW PR op 10 k gelopen!" Je herkent deze sociale post waarschijnlijk wel van je hardlopende vrienden. Of misschien plaats je zelf ook regelmatig van dit soort hardloopberichten. Onderzoekers van het Massachussetts Institute of Technology hebben onderzocht wat voor invloed hardlopers op elkaar hebben met dit soort social posts.

350 km

De wetenschappers maakten voor hun onderzoek gebruik van de data van fitnesstrackers van 1,1 miljoen hardlopers. In een periode van vijf jaar liepen zij 350 miljoen kilometer. De onderzoekers keken verder ook naar de sociale netwerken van deze lopers. In het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications concluderen de wetenschappers namelijk dat het delen van gemaakte kilometers op sociale media invloed heeft op andere lopers.

Verder, sneller en langer

De onderzoekers stellen dat je door de hardloopresultaten die je vrienden delen op sociale media verder, sneller en langer loopt. Het is zelfs zo dat wanneer vrienden een extra kilometer hardlopen dat hardlopers daar dezelfde dag nog door gemotiveerd wordt om een extra drietiende van een kilometer te lopen. Tijd lijkt een grotere stimulans te geven: vrienden die tien minuten langer lopen, kunnen er al voor zorgen dat iemand drie minuten langer zal lopen.

Verschil mannen en vrouwen

Het onderzoek keek ook naar de verschillen tussen mannen en vrouwen. Opvallend daarbij is dat mannen in hun hardloopgedrag worden beïnvloed door de prestaties van mannelijke en vrouwelijke sociale contacten. Vrouwen laten zich alleen beïnvloeden door vrouwen.

Vergelijken met anderen

Hoe fit jij bent ten opzichte van jouw vrienden is trouwens ook een belangrijke factor in het sociale onderzoek. Een minder fitte vriend heeft een grotere invloed dan een vriend die meer getraind is. Wie zichzelf met anderen vergelijkt, kijkt  dus naar zowel betere als mindere lopers. Het onderzoek stelt dat beide vergelijkingen een motivatie kan zijn om door te gaan.

De vraag is natuurlijk of je van al dat vergelijken met andere lopers nu echt een betere hardloper wordt. Als je altijd maar naar anderen kijkt die meer en sneller kunnen dan jij, wordt het in ieder geval niet leuker. Ons advies: laat je niet veel leiden door de prestaties van anderen en hou het vooral voor jezelf leuk.

Bron: Scientias.nl