Beleving

Het is deze week de Dutch Design Week in Eindhoven. Tijdens deze week konden vijf ontwerpers hun ontwerp voor de ultieme finishlijn van de marathon van Eindhoven pitchen. De winnaar kwam met 'knuffelhekken' bij de finish, zodat je je geliefde direct na je prestatie beter kunt omhelzen.

De ontwerpwedstrijd in het 'What if Lab: marathon Eindhoven' werd uitgeschreven door de organisatie van de Marathon Eindhoven en de Dutch Design Foundation. De opdracht was om een nieuwe finishlijn te ontwerpen voor de Eindhovense marathon op 8 oktober. Afgelopen dinsdag presenteerden vijf ontwerpers hun pitch.

'Goed dat je er bent'

Jelle Mastenbroek won de ontwerpopdracht met zijn idee om persoonlijke motivatie centraal te stellen van start tot finish. De titel van zijn concept is 'Goed dat je er bent', een slogan die ook al in bij binnenkomst in Eindhoven is te lezen. Die motivatie is voor iedereen weer verschillend. Al deze motivaties zijn in het concept van Mastenbroek te lezen op banieren in de stad, langs de route en rondom de finish.

Persoonlijke motivatie

Hoewel de opdracht vooral gericht was op een nieuwe finish, pakte winnaar Jelle Mastenbroek de hele beleving van de marathon aan. Hij begint al bij de inschrijving, waar je je persoonlijke motivatie opgeeft voor de marathon. Die motivatie krijg je bij het kritieke punt op 35 km op een groot scherm te zien. Zo wordt technologie gebruikt om je als loper extra te motiveren.

'Knuffelhek'

Jelle Mastenbroek had ook nagedacht over de inrichting van de finish. Hij dacht 'knuffelhekken' direct na de finish: door gaten in de hoge hekken te maken kun je daar na je prestatie gelijk je geliefde, vrienden en familie omarmen. Ook denkt hij om finishfoto's meer vanuit het perspectief van deelnemers te laten maken, dus op de rug naar de finish toe.

Anders naar finish kijken

Edgar Veer van Golazo Sports, de organisatie van de Marathon Eindhoven, en jurylid, is door de ontwerpwedstrijd met andere ogen naar de finish gaan kijken. Het is niet het einde van de marathon. “Marathonorganisaties zien dat gewoon als een gegeven. Er is een boog, en het gebied erna is super-functioneel ingericht, met uitgifte van sportdrank en medailles. Doordat de ontwerpers nu mee hebben gekeken, zie ik dat er veel meer mee kan.”

Marathon Eindhoven

Als prijs ontvangt Jelle Mastenbroek 4000 euro om zijn concept uit te werken. Wordt het goedgekeurd door de organisatie dan zou het zomaar kunnen dat zijn knuffelhekken en andere ideeën ook echt gaat beleven tijdens de Marathon Eindhoven op 8 oktober.

Bron: Dutch Design Week Eindhoven

Foto: DDF