Beleving

Hardlopen op muziek zorgt voor extra motivatie. Als je zelf tijdens het hardlopen met muziek op loopt, heb je het positieve effect van de muziek misschien al eens ervaren. Onderzoekers hebben nu geconcludeerd dat het ook nog uit kan maken wat voor muziek je luistert. Muziek die het hetzelfde tempo heeft als je pasfrequentie werkt het beste.

Prestatieverbetering door muziek houdt de wetenschap al langer bezig. Uit onderzoek uit 2012 door sportpsychologen aan de Londense Brunel University bleek bijvoorbeeld al dat goed getrainde triatleten door muziek een training op een loopband 20 procent langer volhielden. 

De Britse sportpsychoog Costas Karageorghis zegt dat muziek het gevoel van vermoeidheid kan verminderen. Dat geldt alleen voor middelmatige inspanning. Bij maximale inspanning is het menselijke brein namelijk minder in staat de muziek te verwerken.

Achtergrondmuziek

Tijdens het hardlopen kun je muziek op twee manieren gebruiken: als achtergrondmuziek of als tempomaker voor je pasritme. Als je de muziek als achtergrond gebruikt, zoals bij werk of een vervelend klusje als de afwas, is de muziek meer als afleiding. In dat geval luistert het ook niet zo nauw met het tempo van de muziek.

Op de beat

Dat is anders als je de muziek gebruikt om je passen synchroon mee te laten lopen. Uit een ander onderzoek van de Nederlandse Jeska Buhmann aan de Universiteit van Gent is gebleken dat behalve tempo ook melodielijnen en ook de tekst van een nummer bepalend kunnen zijn bij het positieve effect van muziek op je prestatie. Te relaxte muziek van bijvoorbeeld Bob Marley of een tekst met 'slow down' werken dus minder goed bij je hardlooptraining.

Vierkwartsmaat is beter

Als je weet wat jouw ideale pasritme is, kun je daar dus ook je muziek bij uitzoeken. Een vierkwartsmaat werkt het beste, omdat je daarbij een duidelijke beat hebt. Je gaat dan ook ongemerkt grotere passen maken, waardoor je ook sneller zal gaan. Een driekwartsmaat is minder geschikt omdat je dan volgens Buhmann de focus per been steeds wisselt met de beat. Dan is het dus moeilijker om in het ritme van de muziek te komen en is je loopbeweging minder krachtig.

Foto: Shutterstock