Beleving

Waarom is hardlopen jouw sport? Een veelgehoord antwoord op deze vraag is: ‘het is lekker makkelijk’. Je kunt het doen waar en wanneer je wilt. Je trekt een shirt, een tight en je hardloopschoenen aan, trekt de deur achter je dicht en je sportmoment is begonnen. En sport je liever samen met anderen, dan is er altijd wel een loopgroep bij je in de buurt waar je één of meer trainingen per week kunt meedoen. Maar wat als je voor kortere of langere tijd van huis bent; voor vakantie, een opleiding of je baan? Is het dan nog zo gemakkelijk?

Die trainingsschoenen en je hardloopkleding gaan natuurlijk mee in de bagage. En met deze zeven tips is een verblijf in het buitenland geen beletsel om lekker te blijven lopen.

Begin van de reis

Of je nu met de auto, de trein of het vliegtuig gaat: reizen kost veel energie en zorgt voor extra stress. Doe de eerste paar dagen na een reisdag altijd rustig aan. Doorkruis je een x-aantal tijdzones, dan moet je datzelfde x-aantal dagen rustig aan doen om de jetlag uit je systeem te laten zakken en te wennen aan de verschuivingen in het slaap-waakritme.

Het weer

Wat voor weer kun je ter plaatse verwachten? Denk daaraan als je je hardloopkleding inpakt. Kom je in een omgeving waar het aanzienlijk warmer is dan thuis, hou er dan rekening mee dat je lichaam een aantal dagen nodig heeft om te acclimatiseren. Doe dan geen lange of intensieve trainingen en drink wat meer dan je gewend bent.

De omgeving

Hoe ziet je nieuwe hardloopomgeving eruit? Is de ondergrond hard of onverhard? Zijn er veel heuvels? Het zijn zaken die van invloed zijn op je trainingen. Elke verandering is een blessure-risico, ga er daarom behoedzaam mee om. Misschien verblijf je op een locatie ‘op hoogte’, op 1000 meter of meer boven de zeespiegel. Doe dan de eerste week rustig aan en pak je gewone trainingsroutine pas op als de rustpols normale waarden heeft.

Veiligheid

Denk aan je veiligheid, zowel ten aanzien van het verkeer (reflecterende kleding) als je persoonlijke veiligheid. Verdiep je vooraf in de risico’s die je ter plaatse loopt en ga bij twijfel niet alleen lopen. Maak dan gebruik van loopbanden in je hotel of sportschool in de buurt, of sluit je aan bij een lokale loopgroep (zie ook tip 7).  

Hardlooproutes

Is het veilig, dan kun je al hardlopend de omgeving verkennen. Je kunt wereldwijd bestaande hardlooproutes vinden op bijvoorbeeld afstandmeten.nl.

Overlast van dieren

Bereid je voor op de mogelijke overlast van dieren. Is het nuttig om een middel tegen insecten – muggen – mee te nemen? Voor een aantal bestemmingen zijn vaccinaties aanbevolen of zelfs verplicht (denk aan malaria). En hoe zit het met de aanwezigheid van zwerfhonden?

Hardloopclub

De zevende tip is voor hardlopers die in de buurt van een grote stad verblijven. Want mogelijk is daar een lokale afdeling van de Hash House Harriers. Het is een hardloopclub van voornamelijk expats die regelmatig samenkomen voor een hardlooptraining, gezelligheid en vriendschap. Zoals ze zelf zeggen: "The World Harrier Organization is a state of mind - a friendship of kindred spirits joined together for a bit of hounds and hares sport, reliving their childhood or youth, releasing the tensions of everyday life, and generally acting a fool amongst others who will not judge you or measure you by anything more than your sense of humor." Je vindt deze Hash House Harriers in nagenoeg elke wereldstad - zie www.gthhh.com.

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.