Beleving


In mijn vorige blog schreef ik over de liesblessure waar ik van baalde. Na het laatste bezoek aan de fysio ben ik het hardlopen weer rustig gaan opbouwen. De afgelopen maand heb ik daardoor weer pijnvrij twee gezellige loopjes mee kunnen doen.

De fysio adviseerde mij om vooral rustig aan te doen en geen versnellingen te lopen. Dat ging prima bij mijn club AC Tion in Enschede: op dinsdag doen we altijd bij piramideloopjes en versnellingen, daar deed ik dan niet aan mee. Ik liep in de langzaamste groep en heb iedere keer gekeken hoe het ging.

Advies van de trainer

De trainers vroegen ook steeds hoe het ging bij mij. Met oefeningen die belastend voelden voor de lies deed ik dan niet mee. De loopmaatjes vroegen trouwens ook continu hoe het ging. Dat is wel heel erg leuk aan het lopen in een groep vind ik.

Singelloop Enschede

De hersteltraining en de goede begeleiding bij de club gaven mij het vertrouwen om op 10 september een wedstrijdje te doen: de Singelloop in Enschede, die ook door AC Tion wordt georganiseerd. Ik had 's ochtends eerst nog geholpen als vrijwilliger bij de na-inschrijving. Om 15.00 ging ik zelf van start op de 8,4 km.

Langere duurloop

Het doel was pijnvrij uitlopen. De eerste 2 km had ik wat last van mijn schenen, maar daarna kon ik lekker doorlopen. Ik finishte net boven de 51 minuten. Prima, eindelijk weer! Een week later heb ik gekeken of ik een langere duurloop van 12 km aankon. Dat ging ook prima. Ik had geen last, alleen wat spierpijn op zondag.

Gezellig met loopmaatje

Daarna heb ik op 1 oktober nog meegedaan met de Herfstloop van AC Tion: 8 km lopen door Enschede. Ik heb die gezellig uitgelopen met een loopmaatje. Ik moet zeggen dat ik die herfstloop zwaarder vond dan de Singelloop, maar ik was toch tevreden.

Motivatie door de loopgroep

Op dit moment doe ik weer voorzichtig wat versnellingen, maar niet harder dan 9 km per uur. Dat is ook prima: ik hoef toch geen marathon meer te winnen. Dan merk je pas hoe fijn het is als je heel bent en lekker kunt lopen. Mijn loopmaatjes in de groep zien dat ook. "Je loopt weer soepel! Het gaat weer beter zeker?", zeiden ze. Je wordt ook heel erg gemotiveerd door je loopgroep. Ik blijf er ook bij: alleen lopen vind ik geen drol aan. In een groep motiveer je elkaar ook om te gaan.

Start to Run

Ik moedig iedereen daarom ook aan om net als ik met Yakult Start to Run te beginnen. In december kwam ik een tennisvriend tegen die vroeg of ik was afgevallen. Ik vertelde hem dat ik was gaan hardlopen. "Oh dat is niks voor mij. Ik kan nog geen 500 meter lopen", zei die vriend direct. Ik heb hem aangemoedigd toch te beginnen. Nu loopt hij ook 10-12 km op rustig tempo en hij is 8 kilo kwijtgeraakt. Dat vind ik mooi om te zien. 

Zaterdag loop ik samen met mijn broer de Landgoed Twente duo-marathon. We lopen of fietsen daarbij om beurten. Het lijkt mij een mooie uitdaging. Het schijnt een gezellig loopevenement te zijn met proeverijen onderweg. De inschrijving was ook al in 13 minuten vol! Ik ben dus benieuwd.

Door Jack Kok

Jack Kok (50) uit Enschede vond vorig jaar met Yakult Start to Run een manier om met hardlopen weer fit te worden. Inmiddels heeft hij het hardloopvirus te pakken en blogt hij regelmatig op Hardlopen.nl over zijn hardloopbelevenissen.