Lenigheid, snelheid, coördinatie, uithoudingsvermogen en kracht spelen bij elke sport een rol. Voor de meeste hardlopers is het uithoudingsvermogen verreweg het belangrijkst. Liever een groot uithoudingsvermogen en een matige lenigheid dan andersom. Toch is het slim om je trainingstijd niet alleen te besteden aan de verbetering van je hardloopconditie. Van krachttraining word je namelijk een betere hardloper. De krachtoefeningen langdurig volhouden is echter wel essentieel om de loopefficiëntie te verbeteren.

Bergbeklimmer

Ga met je buik op de vloer liggen met je handpalmen onder je schouders op de vloer. Trek je rechterknie naar voren en strek deze weer terug naar de beginpositie. Breng vervolgens je linkerknie naar voren en strek deze weer terug naar de beginpositie. Wissel steeds van been en beweeg zo snel mogelijk. Doe 3 sets van 10 herhalingen. Om de oefening zwaarder te maken kun je na iedere herhaling een push-up doen.

Let op! Zorg dat je lichaam een rechte lijn vormt van je hoofd tot je enkels.

Brug

Ga met je rug op de vloer liggen met je voeten plat op de grond en je knieën gebogen. Spreid je armen iets uit en leg je handpalmen naar beneden. Duw je heupen omhoog door met je voeten op de grond te duwen. Houd deze positie drie tot vijf seconden vast en laat je vervolgens weer rustig zakken. Doe 3 sets van 10 herhalingen. Je kunt de oefening zwaarder maken door de brug op 1 been te doen.

Let op! Zorg dat je heupen aan beide kanten even hoog zijn.

Rups

Ga rechtop staan en buig je helemaal door tot je met je handen de vloer kunt raken. Als het niet lukt om de grond te raken buig dan iets door je knieën. Loop met je handen naar voren tot je lichaam een plank vormt. Zet met je voeten kleine pasjes naar je handen tot je weer terugkomt in de beginpositie. Doe deze oefening 10 keer.

Let op! Houd je lichaam strak en zorg ervoor dat je niet door je heupen zakt.