Hardlopen doe je niet alleen met je benen. Ga maar eens een stukje hardlopen met je armen strak tegen je lijf gedrukt, en probeer dan wat snelheid te maken. Je zult merken: de armen spelen wel degelijk een rol. Voor midden- en langeafstandlopers is het van belang om het bovenlichaam stabiel te houden en efficiënt te bewegen.

Opdrukken

Ga in een opdrukpositie liggen. Steun op handen en tenen. Je handen iets breder dan je schouders. Houd je lichaam strak zonder je heupen te laten doorzakken. Buig door je armen naar de grond. Als je er vlak boven hangt druk je jezelf omhoog tot je armen gestrekt zijn. Doe sets van tien tot twaalf herhalingen. Om deze oefening lichter te maken kun je steunen op handen en knieën.

Let op! Je lichaam moet een rechte lijn blijven vormen van je hoofd tot je enkels.

Dips

Ga op de rand van een kist, bank of stoel zitten en zet je handen naast je. Strek je benen en steun op je hielen. Laat jezelf zakken van de verhoging tot je bovenarmen evenwijdig zijn aan de vloer. Duw jezelf daarna weer omhoog. Doe twee sets van tien tot vijftien herhalingen. Om deze oefening zwaarder te maken kun je ook je voeten op een verhoging plaatsen.

Let op! Laat je ellebogen niet teveel naar buiten wijzen.

Armheffen

Ga met je rug tegen een muur staan en zet je voeten op schouderbreedte. Plaats je gebogen armen zijwaarts tegen de muur zodat ze samen met je hoofd een W vormen. Sterk je armen zo hoog mogelijk naar boven uit en laat ze dan weer zakken. Doe vijftien tot twintig herhalingen. Om deze oefening zwaarder te maken kun je kleine gewichtjes in je handen houden.

Let op! Houd je nekspieren ontspannen.