Verbeter je eetroutine met de Jumbo Foodcoach app!

In samenwerking met Jumbo Foodcoach
Dinsdag, 24 november 2020
Verbeter je eetroutine met de Jumbo Foodcoach app!

Voor een hardloper is voeding belangrijk om optimaal te kunnen presteren. Zonder de juiste brandstof en bouwstenen is het moeilijk om het beste in jezelf naar boven te halen. Maar weet jij wat je lichaam voor, tijdens en na het rennen exact nodig heeft?

De Jumbo Foodcoach app voorziet je lichaam op elk moment van de dag van de juiste hoeveelheid brandstof en bouwstenen. De app geeft je als hardloper een professioneel en persoonlijk voedingsplan om beter te presteren. Aan de hand van jouw persoonlijke gegevens en ingevoerde trainingen adviseert Jumbo Foodcoach wat jij op welk moment van de dag het beste kunt eten.

Uit een selectie van 600 unieke topsportrecepten maakt Jumbo Foodcoach een selectie van recepten die passen bij jouw voedingsplan. Of je tovert je eigen recept om tot een succesmaaltijd.

Aan de hand van zeven thema’s laten we je de voordelen van de Jumbo Foodcoach app zien:

1. Volledig eetpatroon

Wist je dat een ideaal eetpatroon voor een fanatieke hardloper uit zes maaltijdmomenten per dag bestaat? Dat komt omdat je lichaam een machine is die de hele dag bezig is met het opbouwen en afbreken van je spieren. Tijdens het hardlopen breek je spieren af. Met voldoende eiwitten, de bouwstenen van je spieren, bouw je deze weer op.

Het is belangrijk dat je de eiwitten verspreid over de dag binnenkrijgt. Wanneer je dezelfde hoeveelheid eiwitten in twee of drie eetmomenten stopt, heb je niet hetzelfde effect. Je spieren nemen maar een bepaalde hoeveelheid eiwitten per eetmoment op. En onthoud: hoe meer jij je moet inspannen tijdens het hardlopen, hoe belangrijker het is om je lichaam op de juiste momenten van de juiste bouwstenen en brandstoffen te voorzien.

2. Energiebalans

Jumbo Foodcoach helpt je bij het bewaken van je energiebalans. Die is op orde wanneer je evenveel energie binnenkrijgt als gebruikt. Zo hoef je nooit meer te twijfelen of je voor het hardlopen te veel of te weinig hebt gegeten. En ook als je training erop zit, vertelt de app welke brandstof en bouwstenen je lichaam op dat moment nodig heeft.

Je persoonlijke voedingsplan laat je nooit in de steek. Het voordeel is dat je fysiek en mentaal fitter bent, je weerstand beter op peil houdt, sneller herstelt en de kans op blessures verlaagt. Zo verhoog je je trainingsrendement en kun je op lange termijn beter presteren.

3. Energie rond het sporten

Vooral tijdens het hardlopen wil je voldoende energie hebben om optimaal te presteren. Wanneer je je rent, doet je lichaam een beroep op je koolhydraten. Deze worden beperkt opgeslagen in je spieren en lever. Zorg dat deze voorraden goed gevuld zijn door voor het hardlopen een koolhydraatrijke maaltijd te pakken.

Jumbo Foodcoach adviseert je om de laatste grote maaltijd minimaal 2 tot 3 uur voor het hardlopen te nemen. Zo verklein je de kans op maagdarmklachten. Wanneer je voorraden goed gevuld zijn, heb je genoeg energie om ongeveer anderhalf uur intensief te rennen. Ga je langer? Dan adviseert Jumbo Foodcoach je tijdens het hardlopen handige snacks te pakken die je een nieuwe boost energie geven.

4. Weerstand

Voor jou als hardloper speelt je immuunsysteem een belangrijke rol. Het beschermt je tegen allerlei virussen en ziekten. Ook houdt het samen met een goede energiebalans je weerstand op peil. Je immuunsysteem functioneert het beste als je zoveel mogelijk gezond en gevarieerd eet. Dat doe je onder meer door zoveel mogelijk verschillende kleuren groenten en fruit te eten, vol met verschillende vitaminen en mineralen.

Met 600 unieke topsportrecepten heeft Jumbo Foodcoach altijd een maaltijd die bij jou past. Heb je liever je eigen favoriete recept? Voeg het toe in de app en met een paar simpele aanpassingen tover jij je eigen recept om tot je favoriete sportmaaltijd.

5. Drinken

Voor een hardloper is het minstens net zo belangrijk om goed te drinken als goed te eten. Zorg dat je vooraf voldoende hebt gedronken. Dit kun je controleren door naar de kleur van je urine te kijken. Is die licht, dan heb je voldoende gedronken.

Hoeveel je tijdens het hardlopen moet drinken is afhankelijk van het weer en hoeveel je zweet. Over het algemeen adviseert Jumbo Foodcoach je 500 ml/uur te drinken. Is het heel warm of ga je een paar uur rennen? Dan mag je tot een liter per uur drinken. Je kunt kiezen tussen isotone en hypotone dranken. In isotone dranken zitten koolhydraten ( 4% tot 8%) die je energie geven en zout dat helpt bij de hydratatie. Hypotone dranken, zoals water, zijn belangrijk voor de hydratatie.

6. Herstel

Hardlopen is leuk, maar vraagt ook iets van je lichaam. Tijdens het rennen verlies je vocht en koolhydraten doordat je zweet en energie verbrandt. Wil je over een lange periode beter worden? Dan is het belangrijk dat je goed herstelt na een training. Vul je gebruikte koolhydraten weer aan en drink voldoende om je vochtbalans weer op peil te brengen.

Ook treedt er spierschade op tijdens het hardlopen. Om het proces van het herstel en de opbouw van je spieren goed te laten verlopen, is het belangrijk dat je verspreid over de dag voldoende eiwitten binnen krijgt.

7. Boodschappen

Jumbo Foodcoach helpt je niet alleen bij een professioneel en persoonlijk voedingsplan om beter te presteren. De app maakt het ook makkelijker voor jou om boodschappen te doen. In de app maak je eenvoudig je boodschappenlijstje. Je kunt je boodschappen doen bij een Jumbo winkel in de buurt of ze laten thuisbezorgen.

En heb je een keer restjes? Gooi ze niet weg, maar wees creatief. Ga er zelf mee aan de slag op een dag dat je bijvoorbeeld geen training hebt ingepland.

Drinken Eten Herstel Recepten
Logo Jumbo Foodcoach
In samenwerking met

Jumbo Foodcoach

Jumbo Foodcoach geeft je een professioneel en persoonlijk voedingsplan om beter te presteren. En dat met lekkere, gevarieerde en makkelijke recepten. De app is beschikbaar voor wielrenners en hardlopers. Andere sporten volgen.