Voeding

De beste sportdrank om vochtverliezen te compenseren bij een wedstrijd of training van een uur of korter, is nog altijd water. Maar loop je langer dan een uur, dan kan je lichaam soms wel iets extra’s gebruiken. Er zijn diverse sportdranken op de markt, maar je kunt ze ook eenvoudig zelf maken!

Sportdranken die vier tot acht procent koolhydraten bevatten, worden zonder problemen door het lichaam verwerkt. De kleine toevoeging van glucose, sucerose of maltodextrine zorgt ervoor dat het vocht sneller in het lichaam wordt opgenomen. Dit geldt ook voor de toevoeging van natrium. De extra koolhydraten vullen de glycogeenvoorraden aan, die uitgeput raken tijdens langere trainingen of wedstrijden.

Recept

Je eigen sportdrank maak je eenvoudig zelf door een citroen uit te persen in een halve liter water. Voeg er een snufje zout en 50 gram oersuiker aan toe en klaar ben je! Oersuiker (of oerzoet) kan je onder andere kopen bij biologische winkels en is ongeraffineerd gedroogd suikerrietsap.

Variatie

Voor een nog iets eenvoudiger variant meng je 250 milliliter vers sinaasappelsap of appelsap met 250 milliliter water en een snufje zout. Meng alles goed door elkaar en zet je drankje een poosje in de koelkast voor gebruik.

 

Bron: Runnersweb