Multivitaminepillen: ‘baat het niet, schaadt het niet?’

Dinsdag, 28 maart 2017
Multivitaminepillen: ‘baat het niet, schaadt het niet?’
In haar praktijk ziet Hardlopen.nl expert en sportdiëtiste Tara Vossers veel sporters die gebruik maken van multivitaminenpillen. In sommige gevallen is dit zeker te adviseren, maar het is vaak ook onnodig, volgens Vossers. "Vaak nemen sporters deze multivitaminenpillen in ‘voor het geval dat’. Men denkt vaak ‘baat het niet, schaadt het niet’?!" Wanneer is een multivitaminensupplement innemen wel verstandig? En waar moet je dan op letten als je een multivitaminen pot aanschaft?

Een multivitaminenpil is een product dat een hoge geconcentreerde hoeveelheid aan micronutriënten bevat zoals vitaminen, mineralen, spoorelementen en antioxidanten. Voor een sporter kan het gebruik hiervan als doel dienen om de energiehuishouding te optimaliseren, de sportprestatie te verhogen of ter ondersteuning van de weerstand. Vossers: "'Voor het geval ik te kort kom, neem ik maar een extra multi in', is de meest voorkomende reden dat sporters een supplement gebruiken in mijn praktijk."

Overdosering

Wanneer je een gezonde basisvoeding hanteert met onder andere voldoende volkoren producten, groenten en fruit is de kans op een tekort erg klein. Een kans op een overdosering vanuit alleen voeding is ook zeer klein, wanneer iemand gezond eet. Vossers: "Wanneer je een multivitaminepil slikt kan de kans op overdosering alleen maar worden vergroot. Het is niet altijd zo dat je een overschot aan vitaminen, mineralen, spoorelementen en antioxidanten uit plast.

Klachten

Sommige micronutriënten kunnen aanwezig blijven in het lijf en zich daar opstapelen met klachten tot gevolg zoals onder andere bij vitamine B6, vitamine A en IJzer. Denk daarbij aan zenuwpijnen, slecht zicht en darmklachten." Hoge doseringen van bepaalde vitaminen (bijvoorbeeld een hoge inname aan vitamine C) kunnen verstoringen veroorzaken in de wisselwerking met andere micronutriënten (zoals koper). Daardoor kan er alsnog een tekort kan ontstaan. "Extra slikken is dus niet altijd ongevaarlijk. Baat het niet dan schaadt het dus in sommige gevallen zeker wel."

Waar let je op?

En als je dan toch het advies krijgt om een (multi)vitaminepil te gaan slikken, waar moet je dan op letten? In de drogist en op internet zijn veel verschillende soorten en merken te koop. Het ene merk nog duurder dan het andere merk. Vossers: "Eén van de verschillen tussen deze merken (en daardoor ook vaak in prijs) is de hoeveelheid vitaminen die aanwezig is in één pil. Bij duurdere merken zie je vaak dat de pillen veel hoger geconcentreerd zijn. De goedkopere merken hebben vaak een lagere concentratie."

ADH?

Het is belangrijk om ten alle tijden te kijken naar de ADH waarden op het etiket. ADH is een afkorting voor ‘Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid’. 100% ADH betekent dat het exact de hoeveelheid is die je lichaam op een dag van die specifieke vitaminen nodig heeft. Bij de duurdere merken is vaak te zien dat de ADH ver boven de 100% reikt, soms wel 600 tot 1000% ADH per pil. Wat betekent dat je 6 tot 10 keer zoveel van deze vitaminen inneemt dan dat je lichaam per dag nodig heeft, bovenop de hoeveelheid die je op een dag nog binnenkrijgt uit voeding. "Als sportdiëtist adviseer ik niet snel meer dan 100% ADH te gebruiken van een specifiek supplement, vooral om de kans op overdosering te verkleinen. Lees dus altijd goed het etiket."

Je eigen vitaminepil

Vossers heeft nog een afsluitend advies over supplementen: "Creëer liever je eigen gezonde, gebalanceerde vitaminepil door elke dag iets meer groenten, fruit en andere gezonde producten te eten. Hierdoor heb je geen kans op overdosering, krijg je vitaminen, mineralen, spoorelementen en antioxidanten binnen van natuurlijke oorsprong en het scheelt wellicht ook nog behoorlijk in de portemonnee. Win, win, win en dat is wat wij hardlopers willen!"

Foto: Shutterstock