Voeding

Een van de voordelen van een abonnement op hardlopen.nl is dat je een-op-een vragen kunt stellen aan onze experts op het gebied training, voeding en gezondheid. We stellen deze mensen graag aan je voor. Vandaag: (sport)diëtist Tara Vossers.

“Bij mij kun je terecht met alle vragen die raken aan voeding. Ik ben diëtist, en sinds kort ook officieel sportdiëtist. Afgelopen zomer heb ik een nascholing afgerond. Mijn specialisaties zijn sporters, met name de recreatieve duursporters, zoals hardlopers en wielrenners, en mensen met overgewicht die door middel van een combinatie van goede voeding en bewegen verantwoord willen afvallen.”

Soort vragen

“Bij sport en voeding denk je misschien al gauw aan afvallen of voedingssupplementen om je trainingsprestaties te verbeteren, maar het onderwerp is breder dan dat. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die trainen voor een halve of hele marathon en vooral willen voorkomen dat ze daardoor afvallen. Ook kun je bij mij terecht als je klachten ondervindt tijdens het lopen die gerelateerd zouden kunnen zijn aan voeding, of met vragen over verschillende ziektebeelden in combinatie met hardlopen. Ik kan je bijvoorbeeld adviseren als je een verhoogd cholesterol hebt, of diabetes.”

Verwachting

“Ik verwacht veel vragen die te maken hebben met voedselhypes. Als je daar informatie over opzoekt op internet, raak je al gauw de draad kwijt. Dat blijkt ook in mijn praktijk; mensen weten soms niet meer wat ze moeten geloven. Ik verwacht minder ‘persoonlijke’ vragen te krijgen over bijvoorbeeld afvallen, omdat ik denk dat mensen die daarmee willen beginnen eerder een diëtist in de buurt zullen bezoeken. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik je met dergelijke vragen niet kan helpen!”

Leuke vraag

“De leukste vraag die ik tot nu toe gekregen heb, ging over bietensap. Dat was zo’n anderhalf jaar terug een hype en die hype zag je deze zomer weer een beetje terugkomen. Mijn cliënt vroeg of het uitmaakt waar de biet vandaan komt en hoe hij geteeld is. Ik vond het mooi dat hij er zo diep over nadacht en hij had gelijk: dat maakt uit. Ik heb hem het sap van Beet-it geadviseerd. De kwaliteit daarvan is betrouwbaar en door de hoge concentratie nitraat die erin zit, zouden je prestaties kunnen verbeteren. Dat zorgt er namelijk voor dat er meer zuurstof in je bloed kan komen.”

Eigen hardloopervaring

“Ik loop zelf ook hard en ben aangesloten bij een atletiekvereniging. Mijn langste afstand tot nu toe is een halve marathon. Ik was aan het trainen voor een hele, maar heb helaas een blessure opgelopen. Het zou mooi zijn als het me nog een keer lukt om een marathon uit te lopen, maar ik vind het belangrijker dat hardlopen leuk is en dat ik het pijnvrij kan doen. Misschien is mijn lichaam wel niet geschikt voor zo’n lange afstand. Om daarachter te komen, stel ik zelf ook met regelmaat vragen aan een expert. In mijn geval is dat een sportfysiotherapeut die mij helpt met oefeningen en trainingsschema’s. Ieder zijn eigen specialisme!”

Tip

“Een algemene tip die ik de lezers van dit stukje vast kan meegeven is dat je altijd moet doen wat bij je past. Rigoureus je voedingspatroon omgooien is zelden een goed idee. Je moet aanpassingen op zo’n manier doorvoeren, dat je ze langere tijd volhoudt. Doe je dat niet, dan heb je misschien een kort succes, maar dan volgt er daarna uiteindelijk een terugval. Die moet je zien te voorkomen.”

Heb je een vraag voor Tara Vossers?

Neem dan een abonnement op hardlopen.nl en stel je vraag op de pagina ‘Mijn profiel’. Als je wilt, wordt je vraag vertrouwelijk behandeld en wordt er over je vraag en het antwoord niets gepubliceerd. 

Foto header: Shutterstock