Voeding

Nog slechts enkele dagen en dan is het kerst. En hoe je het wendt of keert, kerst draait ook om eten, vaak zelfs veel eten. Maar ben je serieus aan het hardlopen en houd je je gedisciplineerd aan je trainingsschema, dan heb je wellicht geen goed gevoel bij een overdadig kerstdiner. Diëtiste en Hardlopen.nl-expert Tara Vossers weet echter dat het diner ook lekker en toch verantwoord kan!

“De kerst staat vaak in het teken van veel vlees eten”, stelt Tara. “Varkenshaas, rollades, kalkoen of gourmetten met acht verschillende soorten vlees. Erg lekker, maar het kan ook anders. Kies bijvoorbeeld een keer voor vis of voor een vegetarisch (bij)gerecht. Zo kun je van bieten een heerlijke bietencarpaccio maken. Lijkt qua kleur ook nog eens op de echte vleescarpaccio!”

Geen gefrituurde aardappelsnacks

Naast vleesgerechten zijn komend weekend ook gebakken aardappelen of friet vaste prik bij menig kerstdiner. Ook die kun je echter goed vervangen. Tara: “In plaats van (voor)gefrituurde aardappelsnacks, kun je ook heel gemakkelijk zelf gezonde (en lekkere!) friet maken! Zo is een zoete aardappel een heel makkelijk product om in stukken of reepjes te snijden en even af te bakken in de oven of in de pan. Gratineer voor het bakken met kruiden en de zoete aardappel smaakt lekker knapperig en heeft een heerlijke, volle smaak. En natuurlijk kunnen bij een gezond kerstmenu de groenten niet ontbreken. Zelf maak ik als voorgerecht bijvoorbeeld een wortel-gembersoep met 500 gram wortelen. Zo heb ik na een kopje soep al bijna de helft van mijn dagelijkse groente-inname binnen.”

Zware én lichte groenten

Maar er zijn meer slimme tips om je groente-inname te verhogen. “Wat dacht je van pompoenpuree in plaats van aardappelpuree? Of broccoli pureren en hiermee een paprika of tomaat vullen? Erg lekker, gezond en het ziet er nog eens heel chique uit ook. Leuk als decoratie op het bord! Oh, en een extra tip; kies zowel een ‘zware’ als een ‘lichte’ groente. Neem broccoli, bieten, spruitjes of rode kool als zware groente, maar combineer met bijvoorbeeld een lichte salade. Zo is er genoeg keuze, genoeg variatiemogelijkheden en eet je ongemerkt toch meer groente dan wanneer er alleen maar een salade op tafel zou staan.”

En dan is er nog er nog het dessert. Komt er ijs of slagroom aan te pas, dan zal het geen supergezond toetje worden, maar het nagerecht biedt ook altijd een kans voor een gezonde keuze: “Vergeet het fruit niet! Altijd ideaal als basis voor het toetje of als decoratie op de slagroom.”

Zelf contact met Tara? Schrijf je in op Hardlopen.nl, ga naar ‘mijn profiel’ en klik op de juiste naam om een vraag stellen!