Voeding

Bakkie koffie? Dit is misschien wel de meest gestelde vraag in Nederland. Als Nederlanders staan wij in de top vijf van grootste koffiedrinkers in de wereld. De reden waarom wij zoveel koffie drinken is niet bekend, maar het heeft waarschijnlijk te maken met de goede verkrijgbaarheid van koffie in Nederland. En natuurlijk de lekkere smaak en de gezelligheid.

Koffie heeft positieve gezondheidseigenschappen. Zo bevat koffie die direct is gezet van vers gemalen bonen bepaalde substanties die een zeer sterke anti-oxidatieve werking kunnen hebben. Daarentegen bevat koffie wel cafeïne waar we beter geen liters van binnen kunnen krijgen. Gejaagdheid, hartkloppingen, stress, slaapproblemen en afhankelijkheid van koffie kunnen dan vervelende bijwerkingen zijn.

Blij en gestrest met koffie

Cafeïne stimuleert de afgifte van het stresshormoon adrenaline. Hierdoor voel je je wat meer gestrest. De adrenaline stimuleert weer de afgifte van dopamine, hierdoor voel je je gelukkig(er). Cafeïne wordt binnen de 3 a 4 minuten opgenomen in je bloed, ongeveer 2 uur na het drinken van de koffie is het effect van cafeïne het grootst. De slaperigheid vermindert en je concentratie verbeterd.

“De aanmaak van stresshormonen gaat altijd vóór de aanmaak van allerlei andere belangrijke hormonen”

Eén tot drie koppen koffie per dag (zonder suiker en melk) versterkt de gezondheid, maar een kan koffie heeft geen gezondheidsvoordelen en draagt bij aan uitdroging van het lichaam omdat koffie een licht diuretisch effect heeft. Dit betekent dat je nieren meer urine produceren waardoor je meer water dan normaal kwijtraakt. Drink bij stress liever ook geen koffie. De aanmaak van stresshormonen gaat namelijk altijd vóór de aanmaak van allerlei andere belangrijke hormonen die bijvoorbeeld weer zorgen voor een goed werkende schildklier, slaappatroon of mentaal welzijn. Stress in combinatie met veel koffie zorgt er dan dus voor dat die andere hormonen al helemaal niet lekker meer worden aangemaakt.

Is cafeïne prestatie bevorderend?

Tijdens het hardlopen verbruiken je spieren glycogeen. Dit zijn koolhydraten die zijn opgeslagen in je spieren. Cafeïne verhoogt de opname van glycogeen, waardoor je spieren een groter vermogen kunnen leveren en sneller weer herstellen.

We hebben al gelezen wat voor effect cafeïne heeft op de hormoonfuncties. Adrenaline gaat omhoog, je concentratie verbeterd en je stemming wordt beter. Deze factoren kunnen helpen om prestaties te verbeteren.

Hoeveel koffie kun je drinken?

Het is afhankelijk van je gewicht en hoe sterk de koffie is maar je kan uitgaan van ongeveer 2 kopjes koffie. Het effect is het grootst 1 tot 2 uur voor aanvang van de wedstrijd.

Lust je geen koffie? Dan zijn er meer mogelijkheden om cafeïne binnen te krijgen zoals in de vorm van kauwgom (First Energy Gum is zo’n voorbeeld van Mark Tuitert).

Wij adviseren maximaal 3 kopjes per dag en voor 14.00 uur in de middag. De cafeïne in koffie heeft namelijk gemiddeld acht uur nodig om afgebroken te worden. Zodoende heeft de cafeïne geen invloed meer op je slaapritme als je na 22:00 uur naar bed gaat. Drink daarnaast voldoende water of thee zonder suiker en zoetjes. Koffie bereid uit verse bonen heeft de voorkeur. Op deze manier blijven zo veel mogelijk nuttige plantenstoffen behouden (Graaf, T. de, 2016).

Door Brenda Frunt

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken ‘Goud op je bord’ deel 1 en deel 2 die ze samen met de chef kok, Erik te Velthuis, van Sportcentrum Papendal schreef. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze dagelijks mensen uit het bedrijfsleven met workshops, 30 dagen challenges en alles rondom het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. De drive van de mensen uit het bedrijfsleven lijkt erg op die van topsporters en dat geeft een enorme boost!