Training

Ruim 2 miljoen Nederlanders trekken met enige regelmaat de hardloopschoenen aan. Lijkt het je leuk om deel uit te maken van deze almaar groeiende groep sportievelingen? Twijfel niet langer en sluit je aan!

Het mooie aan hardlopen is dat je zelf kan bepalen waar, wanneer en met welke intensiteit je het doet. Op die manier is hardlopen voor bijna iedereen geschikt. Heb je echter (aanzienlijk) overgewicht, gezondheidsklachten, of komen er in je familie hartklachten voor? Breng dan in elk geval je huisarts op de hoogte van je voornemen met hardlopen te beginnen. Hij of zij kan je vertellen of het raadzaam is eerst een inspanningstest te doen, of dat niets je meer in de weg staat om onderstaande adviezen ter harte te nemen en te beginnen.

Stel een doel

Maak je eerste doelen niet te groot. Fantaseer er rustig op los, over meedoen aan de Zeven Heuvelenloop of de marathon van New York, maar voor je motivatie kun je beter kiezen voor kleine, haalbare doelen. Een kwartier hardlopen zonder te stoppen bijvoorbeeld. Of een maand lang elke week drie keer hardlopen. Schrijf je maar vast in voor een recreatieve loop van drie of vijf kilometer die over drie maanden plaatsvindt. En laat je begeleiden door de audiocoaches in de Hardlopen.nl app. Dan weet je zeker dat je verantwoord en effectief traint.

Houd het simpel

Vergeet de toeters en de bellen, blijf bij de basics. Dat zijn goede schoenen en voor vrouwen een goede sport-bh. Trek makkelijk zittende kleding aan en loop! Zaken als een hartslagmeter, een functionele running tight, steunkousen en bietensap kunnen wachten tot je de smaak van het hardlopen echt goed te pakken hebt.

Blijf bij jezelf

Ook al is hardlopen een individuele sport, veel lopers beoefenen hem met één of meer loopmaatjes, een loopgroep of bij een atletiekvereniging. Samen lopen kan goed zijn om elkaar te motiveren, maar als beginnend loper is de valkuil dat je je te veel op de anderen richt en sneller of langer loopt dan goed voor je is. Kies altijd je eigen tempo en stop als je het lang genoeg vindt. Ga niet te ver uit je comfortzone en schroom niet om wandelpauzes in te lassen als je buiten adem dreigt te raken.

Verwacht geen wonderen

Je hebt er vast van gehoord, van moeiteloos hardlopen in een flow, van een runner’s high, van moe beginnen en fris eindigen, van een gezonde verslaving en van chagrijnig worden als er niet getraind kan worden. Dat zal je zeker ook gaan ervaren, maar niet in de eerste weken. Het kan maanden duren alvorens je lichaam ‘snapt’ wat de bedoeling is. Dan merk je opeens dat je conditie verbetert en je benen sterker worden. Een prachtige beloning voor je doorzettingsvermogen.

Foto: Dreamstime