Training

In de rubriek ‘Starten, niet stoppen’ geven we regelmatig tips voor beginners op allerlei gebieden: training, materiaal, blessures en voeding. Kortom: alles wat je moet weten als je net begonnen bent met hardlopen. Met deze tips blijft het leuk en wil je niet meer stoppen! Deze week: hoe pak je het hardlopen (weer) op na je vakantie?

Als je net begint met hardlopen moet je nog ontdekken welk ritme van trainen voor jou fijn is. Zeker in de vakantietijd is dat weleens lastig. Dan is spontaan een terrasje pakken met vrienden of vriendinnen soms verleidelijker dan de training die je ingepland had. Maar nu de zomer ten einde loopt is het goed om het hardlopen weer op te pakken. Zo doe je dat.

1. Nieuwe doelen

Niets is zo goed voor je motivatie om weer te gaan hardlopen als het hebben van een doel. Deze herfst is er bij jou in de omgeving vast wel een leuk loopevenement waar je aan mee kunt doen. Schrijf je vandaag nog in, zodat je niet meer onder je doel uit kunt. Ben je niet zo van de evenementen? Kies dan een ander meetbaar doel, bijvoorbeeld om het aantal kilometers per training geleidelijk uit te breiden.

2. Ga hardlopen op een zomerse plek

Wil je je vakantiegevoel nog even vasthouden tijdens het hardlopen? Zoek dan een plek om te trainen uit die je doet denken aan je vakantiebestemming. Bijvoorbeeld het strand of een mooi natuurgebied bij jou in de buurt.

3. Geef jezelf extra motivatie

Wat waren voor jou in het afgelopen jaar redenen om een training toch maar over te slaan? En wanneer kon je juist niet wachten om te beginnen? Kijk eens goed naar je sportgedrag van voor de vakantie en wat je daarvan kunt leren om jezelf makkelijker te motiveren om te gaan trainen.

4. Plan hardlopen in je agenda in

Het is natuurlijk een open deur: als je vaste momenten vrijhoudt om te gaan hardlopen kun je er veel moeilijker onderuit. Wist je dit wel, maar doe je het nog niet? Begin er dan vandaag mee, pak nu je agenda en laat niets meer tussen je hardlooptrainingen komen.

5. Ga (weer) gezonder eten  

Tijdens je vakantie is het heerlijk om spontaan een ijsje te halen of gezellig een wijntje of biertje te drinken op het terras. En dat is helemaal niet erg. Maar nu het ‘gewone leven’ weer begint, is het ook goed om je gezonde voedingspatroon weer op te pakken. Ontbijt op een vast tijdstip en plan ook je andere eetmomenten op vaste momenten in. Met die structuur in je dag maak je het jezelf ook makkelijker om je hardlooproutine weer op te pakken.

6. Bouw het rustig op

Je lichaam heeft even tijd nodig om na de vakantie weer op gang te komen. Doe dus een paar stapjes terug ten opzichte van je laatste trainingen voor je vakantie. Je wilt immers niet meteen na de zomer een blessure oplopen of je motivatie kwijt zijn omdat je looptraining niet zo lekker gaat.

7. Maak je training afwisselender

Probeer eens iets nieuws uit in je trainingen: bijvoorbeeld intervallen om sneller te worden of heuveltjes op rennen om sterker te worden. Zo vlak na je vakantie zit je vol energie die je kunt gebruiken om je volledig op die nieuwe vorm van trainen te storten.

8. Doe jezelf een nieuwe hardloopoutfit cadeau

Nieuwe kleding voor het eerst dragen, dat blijft toch een speciaal moment. Dat geldt ook voor je hardloopkleding. Een nieuw jaar hardlopen vraagt om een nieuwe outfit. Wedden dat jij meteen zin krijgt om te gaan trainen?

9. Loop samen

Niet alleen jouw vakantie zit er weer op, je vrienden zijn vast ook allemaal weer thuis. Spreek af om samen te gaan hardlopen. Onderweg kunnen jullie meteen alle vakantieverhalen uitwisselen.

10. Doe mee aan Yakult Start to Run

Wil je na je vakantie een heel goede start maken en nieuwe stappen zetten als hardloper? Schrijf je dan in voor Yakult Start to Run, dat op veel plekken in Nederland weer begint. In zeven weken leer je om 25 minuten aaneengesloten te lopen in je eigen tempo, onder begeleiding van een professionele trainer. Hier vind je alle locaties van Start to Run: https://www.yakultstarttorun.nl/locaties.

Foto: Shutterstock