Training

Nu de dagen steeds korter worden ben je snel aangewezen om in het donker te lopen. Met een groep kun je zekerder en veiliger over straat hardlopen. Bij een atletiekclub heb je dat probleem niet: daar loop je lekker verlicht.

Doe jij je trainingen vooral 's avonds? Dan is het slim om je trainingsrondjes daar op aan te passen. Een rondje over goed verlichte fietspaden is bijvoorbeeld veiliger. Dan kom je ook minder auto's tegen. Wat voor rondje je ook kiest, zorg dat je goed wordt gezien.

Zichtbaarder in een groep

Elsbeth Ciesluk loopt bij Haag Atletiek in Den Haag 's avonds liever samen met anderen: "Als het donker is dan ben je als groep veel zichtbaarder. Ik zou ook niet zo snel in mijn eentje op donkere plekken gaan lopen. Dan is het al fijner als je met meerdere mensen loopt."

Hesje verplicht

Met een grote groep ben je zekerder, zegt Elsbeth. "Iedereen heeft een mooi geel hesje aan en soms ook een lampje en dan gaat het goed." Bij de loopgroepen van Haag Atletiek is dat hesje ook verplicht. "En iedereen heeft daar dus ook een reflectiehesje aan."

Lampjes

In de MiLa-groep waar Elsbeth in loopt worden vooral lampjes gedragen in het donker. "Ik geef zelf ook wel eens training, maar ik vind een lampje eigenlijk veel fijner. Als je vanaf een afstandje naar een groep kijkt en er zijn geen auto's dan zie je alsnog niks. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een lampje."

Verlicht op de baan

Dat probleem heeft Elsbeth niet als ze haar trainingen op de atletiekbaan van Haag Atletiek doet. Daar verlichten grote lampen de baan. "Die moeten ook wel echt aan staan. Als er een stuk is dan is het echt vervelend, want dan is het echt donker. Als ze aan staan kun je prima lopen in het donker. Dat is wel sfeervol licht eigenlijk."

Anders plannen

Vind je hardlopen in het donker vervelend? Dan heeft de atlete van Haag Atletiek heeft nog een andere tip voor je. "Ik loop altijd het allerliefste op de baan, maar ik vind het ook fijn om buiten de baan te lopen in de natuur. Dat wordt in het donker wel lastiger. Wat ik daarom doe: lange trainingen plan ik meestal in het weekend overdag. Dan ga ik niet wachten tot het donker is."

Foto: Shutterstock