Training

2017 duurt nog maar een paar dagen. Tijd om terug te blikken en vooral ook vooruit te kijken naar 2018. Heb jij al plannen gemaakt voor het nieuwe jaar? Of heb je een goed hardloopvoornemen? Met de onderstaande tips van Hardlopen.nl-expert Rob Veer vergroot je de slagingskans van je goede voornemens.

Weet je nog wat jouw goede voornemen voor 2017 was? Dan is het nu het moment om terug te blikken op dat goede voornemen. Daar kun je ook weer van leren voor volgend jaar. Waarom lukte het niet dit jaar? Of, zeker zo interessant, waarom lukte het wel? Stap niet in dezelfde valkuilen en omarm de succesfactoren.

Tips voor 2018

Als je 2018 fris en sportief wil beginnen heb je nog een paar dagen de tijd om na te denken over je doel of voornemen. De onderstaande tips van Rob Veer helpen je bij het maken van die doelen en belangrijker: met deze tips lukt het je wel je goede voornemens waar te maken.

  • Staan er meer dan twee op je lijstje? Ga dan schrappen tot je er een of twee overhoudt.
  • Stuur die voornemens én de redenen waarom je het wil naar een goede bekende en vraag of die het elke maand ter herinnering naar je opstuurt.
  • Vertel familie, vrienden, collega’s van je voornemen(s) en vraag ze je daarin te steunen.
  • Stel concrete, realistische doelen. Droom van een goddelijk lijf, maar ga voor ‘elke maand een halve kilogram eraf’.
  • Stel tussendoelen en beloon jezelf telkens als je er eentje bereikt met kleine dingetjes waar je blij van wordt.
  • Houd het in ieder geval drie maanden vol. Daarna wordt het makkelijker.
  • Maak het concreet: ‘Beter mijn best doen’ is te vaag. Stel je doel zodanig op dat je het met kleine gedragsveranderingen kunt bereiken.
  • Stel je steeds voor hoe het zal zijn als je het doel hebt bereikt. Wat geeft de weegschaal straks aan?
  • Laat je bij tegenslag of een terugval niet uit het veld slaan. Lukt het toch niet, probeer het dan nog eens in augustus. Voornemens die in die maand gemaakt worden hebben de grootste slagingskans.
  • Zoek bondgenoten en houd elkaar bij de les. De kans van slagen is groter als je jouw soloproject weet om te buigen tot teamwork. Wie traint er met je mee voor die 5 km?
  • Ga vroeger naar bed. Tekort aan slaap werkt negatief op je wilskracht en de kans is groot dat je ’s avonds alsnog de koelkast induikt.

Foto: Shutterstock