Training

Miljoenen mensen die willen sporten kiezen voor hardlopen. Het is laagdrempelig, je hebt weinig materiaal nodig, je kunt het doen waar en wanneer het jou uitkomt en is bovendien nagenoeg overal mogelijk. Vrijheid Blijheid! Velen lopen graag alleen, dan kunnen ze ‘hun eigen ding doen,’ in hun eigen tijd lekker lopen in het eigen tempo. Toch is er veel voor te zeggen om, een of meerdere keren per week, samen met anderen te lopen. Wat de prettigste verdeling is tussen ‘solo’ en ‘sociaal’ zal voor ieder anders zijn. Over het algemeen wordt hardlopen in een groep ervaren als gezelliger, goed voor de motivatie. Samen lopen maakt dat je de kilometers gemakkelijker wegtikt en dat je minder snel trainingen laat schieten.

Solo hardlopen

Een deel van de populariteit van hardlopen is gelegen in het individuele karakter van de sport. Een stukje hardlopen is een fijne gelegenheid om even helemaal op jezelf te zijn, weg van de wereld. Het biedt je een soort van meditatief moment, je hoeft je met niets en niemand bezig te houden. Je aandacht is immers gericht op je pasritme, je ademhaling en techniek, of juist op de omgeving waarin je loopt.  

Samen hardlopen

Als je weet dat je loopmaatjes (en je trainer) op je wachten, zal je wat minder gemakkelijk een training schrappen, bijvoorbeeld als het slecht weer is. Samen lopen kan je helpen de regelmaat in de trainingen te houden, wat een belangrijke voorwaarde is om sneller te worden. Tijdens de workout kun je je optrekken aan de trainingsmaatjes, zodat je het tempo niet vroegtijdig laat zakken of dat je de training inkort. Bijkomend voordeel is dat je veel kunt leren van de kennis en ervaring van andere lopers. Ze kunnen je met hun tips en tricks behoeden voor bepaalde fouten, inspireren om nieuwe dingen uit te proberen en je wegwijs maken in de wereld van de hardloopevenementen.

Bovendien is er een goed opgeleide trainer, die structuur in je trainingen kan brengen en die met uitgekiende oefeningen werkt aan de verbetering van techniek, lenigheid en kracht; zaken die er anders vaak bij inschieten. De trainer weet de trainingen gevarieerd en speels te houden, bijvoorbeeld door het gebruik van trainingen in estafettevorm.

De grootste oorzaak van blessures ligt bij fouten in de trainingsopbouw. De trainer kan je daarvoor behoeden met zijn kennis over trainingsbelasting en belastbaarheid.

Vriendschap en relaties

Het is bekend dat sportverenigingen en loopgroepen een vruchtbare bodem vormen voor de ontwikkeling van vriendschappen en relaties. Tijdens trainingen en wedstrijden ervaar je elkaar soms in kwetsbare toestand, vermoeid, gestrestst, uitgeput. Je kunt je niet verstoppen achter een mooi pak of een sterk verhaal; het hardlopen trekt zich niets aan van verpakking en legt de fysieke en mentale mogelijkheden en beperkingen bloot. Gedeelde stress en kwetsbaarheid schept een band en brengt mensen samen. Het is geen toeval dat er binnen een sportvereniging meer dan gemiddeld vaak liefdesrelaties ontstaan.

Gezonde verstand

Samen trainen heeft veel voordelen maar is niet vanzelfsprekend succesvol. Wees je bewust van de plaats in de groep. Ben je bijvoorbeeld een van de snelste lopers, dan is er misschien wat weinig uitdaging in de trainingen. Om niet voor uitslover door te gaan kan het verleidelijk zijn om in de groep te blijven, waardoor je langzamer loopt dan goed voor je is. Anderzijds: als je een van de langzaamste bent kun je je tijdens de trainingen voortdurend opgejaagd voelen en sneller of langer lopen dan goed voor je is. Ook in een groep geldt: blijf bij jezelf en doe je eigen ding. Dat geldt ook voor de deelname aan loopevenementen. Laat je niet verleiden door het enthousiasme van je medelopers om gezamenlijk mee te doen aan bijvoorbeeld een marathon of de ROPA-run als je daar nog niet aan toe bent.

Een handige zoekmachine naar een loopgroep of atletiekvereniging in je buurt kun je vinden op de Clubzoeker.

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.