Training

Miljoenen mensen die willen bewegen, kiezen voor hardlopen. Zeker nu hardlopen nog één van de weinige sporten is die we buiten kunnen doen. Het is laagdrempelig, je hebt weinig materiaal nodig én je kunt het doen waar en wanneer het jou uitkomt. Vrijheid Blijheid! Velen lopen graag alleen, dan kunnen ze ‘hun eigen ding doen,’ in hun eigen tijd lekker lopen en op hun eigen tempo. Toch is er veel voor te zeggen om, een of meerdere keren per week, samen met anderen te lopen. Helaas moet iedereen het nu zonder een loopmaatje doen.

Wat de prettigste verdeling is tussen ‘solo’ en ‘sociaal’ zal voor ieder anders zijn. In de huidige tijd kun je niet anders dan voor ‘solo’ hardlopen te gaan. Over het algemeen wordt hardlopen in een groep ervaren als gezelliger en goed voor de motivatie. Hoe zorg je ervoor dat je ook solo gemotiveerd blijft?

Solo hardlopen

Een deel van de populariteit van hardlopen is gelegen in het individuele karakter van de sport. Een stukje hardlopen is een fijne gelegenheid om even helemaal op jezelf te zijn, weg van de wereld. Het biedt je een soort van meditatief moment, je hoeft je met niets en niemand bezig te houden. Je aandacht is immers gericht op je pasritme, je ademhaling en techniek, of juist op de omgeving waarin je loopt.  

Samen virtueel hardlopen

Als je weet dat je loopmaatjes (en je trainer) op je wachten, zal je wat minder gemakkelijk een training schrappen. Samen lopen kan je helpen de regelmaat in de trainingen te houden, wat een belangrijke voorwaarde is om sneller te worden. Nu het niet mogelijk is om fysiek met elkaar af te spreken, kun je elkaar natuurlijk wel virtueel motiveren. Zorg ervoor dat je in contact blijft met elkaar. Alleen samen komen we deze lastige periode door.

Train je normaal gesproken in een loopgroep en/of met een trainer? Vraag of de trainer jullie met een trainingsschema en instructievideo’s op weg kan helpen. De grootste oorzaak van blessures ligt bij fouten in de trainingsopbouw. De trainer kan je daarvoor behoeden met zijn kennis over trainingsbelasting en belastbaarheid.

Veiligheid boven alles

Wanneer je samen sport, kun je elkaar in de gaten houden en helpen wanneer nodig. Momenteel is het niet mogelijk om samen op pad te gaan. Wij geven je 5 adviezen om rekening mee te houden wanneer je alleen op pad gaat:

1. Zorg dat je altijd een ID op zak hebt als je op pad gaat. Of maak gebruik van een ICETAGS sos armband: een kleine tag met een schat aan informatie om bij te dragen aan jouw veiligheid. 

2. Kies zorgvuldig je route; zeker als je net begint met hardlopen.
    - Ga niet te ver van huis, loop blokjes rondom je huis.
    - Zorg dat je de route kent en ga niet op avontuur.
    - Blijf in de bewoonde wereld hardlopen, in de buurt van woonhuizen. Ga niet in je eentje het bos in.

3. Loop volgens een verantwoord schema, zeker als je net begint met hardlopen.

4. Zorg dat je voldoende gegeten en gedronken hebt voordat je gaat hardlopen.

5. Breng huisgenoten op de hoogte van jouw route en afstand.