Training

Het is de nachtmerrie van elke hardloper: een blessure. Die nestelt zich op een pijnlijke manier tussen jou en wat je het liefste doet: hardlopen zonder pijntjes. Het goede nieuws is dat 99% van alle blessures tijdelijk zijn. Afhankelijk van de aard van de blessure (een blaar of een gebroken heup) zal het herstel korte of langere tijd in beslag nemen. Dus er komt een moment dat de klachten zijn verdwenen en je weer los mag.

Het liefst zou je doen alsof er niks gebeurd is, maar dat is de snelste weg naar je volgende blessure. Leg je trainingsschema aan de kant, ga vooral niet verder waar je was gebleven toen je de blessure kreeg. Heb je het idee dat je (te veel) trainingen hebt gemist? Probeer deze dan niet in te halen. Hoe kun je dan wel de training het beste oppakken? Dat hangt samen met de tijd dat je uit de running was, de aard van de blessure en je getraindheid.

Des te langer je voor anker lag, des te meer moeite het gaat kosten om de zaak weer goed op gang te trekken. De kans is groot dat je zwaarder bent geworden en het niveau van kracht en uithoudingsvermogen is gezakt. Je zult minder snel herstellen van een training en je loopefficiƫntie is gezakt. Door al deze factoren kost het trainen meer moeite dan voor de blessure. We geven je drie tips voor trainen na een blessure.

Vind de oorzaak

Ga op zoek naar de oorzaak van je blessure. Het is fijn dat deze genezen is, maar als de oorzaak niet is weggenomen (bijv. fouten in de training of de looptechniek) dan is de kans op herhaling groot.

Blijf alert

De structuur (spier, pees, bot) die geblesseerd is geweest blijft kwetsbaarder dan gemiddeld. Blijf daarom extra alert op pijntjes in die regio en doe oefeningen om die kwetsbare plek sterker te maken.

Beginnen met trainen

Vuistregel: voor elke week dat je niet kon trainen, trek je twee weken uit om terug op het oude trainingsniveau te komen. Als je eerst nog niet veel mag hardlopen, kun je alternatieve trainingsvormen inzetten waarmee je de juist herstelde plek ontziet. Denk daarbij aan fietsen, zwemmen, wandelen, cardiotraining

Het is slim om na een blessure de doelen waarvoor je aan het trainen was, goed tegen het licht te houden. Misschien is het beter om een geplande wedstrijd te schrappen. Overleg met je trainer op welke manier je de trainingen invulling gaat geven en welke doelen realistisch zijn.

Door Rob Veer

Rob gaf als 16-jarige zijn eerste hardlooptraining en doorliep alle relevante trainerscursussen van de Atletiekunie. Hij begeleidt hardlopers en triatleten via RobVeer.com, van absolute beginner tot internationaal topniveau. Als Hardlopen.nl-expert kun je bij Rob Veer terecht met al je vragen over training.