Training

Inmiddels kijken we er niet meer van op, die stormachtige wind die over het land raast. Hoewel de wind deze week wat zal gaan liggen, lijkt het onstuimige weer komend weekend terug te keren. Zoals het er nu uitziet, zal komende zondag bij de NN CPC Loop in Den Haag een stevige wind uit het zuidwesten tot westen waaien en worden er fikse windstoten verwacht. Met deze 4 tips trotseer jij de wind.

Doseer je krachten

Tegen de wind in lopen kost natuurlijk meer energie dan met de wind mee lopen. Als er daadwerkelijk een zuidwestenwind staat, zal je daar in de eerste 10 kilometer het meeste last van hebben. Doseer daarom je krachten en accepteer dat je misschien wat rustiger loopt dan je in gedachten had. Blaas jezelf niet op door geforceerd het beoogde tempo te bereiken. Een lastig punt in het parcours ligt bij 15 km als je in Scheveningen de Strandweg opdraait. Wees erop voorbereid dat de wind daar vrij spel kan hebben. Daarna loop je in een bijna rechte lijn (en waarschijnlijk met wind in de rug) op de finish op het Malieveld af.

Sluit aan bij een groepje

Zorg ervoor dat je niet in je eentje tegen de wind aan het vechten bent. Dat kost onnodig veel energie. Door in een groepje te lopen, heb je de mogelijkheid om achter medelopers te schuilen. Spreek eventueel af om de koppositie te wisselen, zodat je elkaar omstebeurt uit de wind kunt houden

Paslengte

Verkort je pas als je tegen de wind in loopt. Snelle korte passen zijn effectiever dan lange grote passen. Met wind in de rug profiteer je juist het meest van grote passen.

Kleed je goed aan

Een stevige tegenwind kan de gevoelstemperatuur behoorlijk verlagen. Zodra je wind in de rug hebt, kan je het juist weer snel warm krijgen. Zorg daarom voor laagjes. Draag bijvoorbeeld armstukken die je makkelijk af kunt doen tijdens het lopen. Laat dat windjack achterwege, want hoe wijder je kleding hoe meer weerstand je ondervindt van de wind.

Bekijk de laatste informatie en het parcours van de NN CPC Loop Den Haag op https://www.nncpcloopdenhaag.nl