Wanneer maak je gebruik van supplementen?

Brenda Frunt Donderdag, 16 januari 2020
Wanneer maak je gebruik van supplementen?
Er is geen land in Europa waar zo weinig groenten worden gegeten als in Nederland. We eten gemiddeld 131 gram groente per dag (Bron Voedselconsumptiepeiling 2012 – 2016). Het Voedingscentrum adviseert om 250 gram groente per dag te eten, dit getal is gebaseerd op de voedselconsumptiepeilingen. Het Voedingscentrum geeft aan dat de hoeveelheid wel praktisch haalbaar zou moeten zijn voor de gemiddelde persoon.

400 gram groenten

Als sportdiëtist adviseer ik mensen om meer dan 400 gram groenten per dag te eten. Ik ben me ervan bewust dat dit voor veel mensen een hele uitdaging kan zijn om te halen. Toch sta ik hier voor 100% achter. De kwaliteit van ons voedsel is de laatste tientallen jaren achteruitgegaan vanwege uitputting van de bodem, productiemethode en raffinage. Bij geraffineerde producten zijn de delen die belangrijke voedingsstoffen bevatten eruit gehaald, zoals bij wit brood en witte pasta. Daardoor bevatten groenten, fruit en andere voedingsmiddelen zoals granen veel minder vitamines, mineralen en sporenelementen ten opzichte van 30 jaar geleden.

Zonuren

Daarnaast zijn er nog heel wat andere redenen waarom onze behoefte aan voedingsstoffen niet kan worden afgedekt met gezonde voeding alleen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan milieu-invloeden, te weinig zonuren in Nederland (vitamine D) en het gebruik van medicatie. Het eten van ongezond voedsel kan meer voedingsstoffen vragen van het lichaam om deze ‘rotzooi’ te verwerken. En ook chronische klachten zoals ontstekingen zorgen voor een grotere behoefte aan voedingsstoffen. Deze klachten kun je ook wel vergelijken met (top)sport. Het lichaam heeft meer voedingsstoffen nodig om herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Magnesium

Het gebruik van magnesium is zo’n voorbeeld die we regelmatig inzetten binnen de sportvoedingsadviezen. Dit mineraal is minder aanwezig in ons voedsel dan jaren terug. Tijdens sportactiviteit en voor het herstellen van spierweefsel wordt magnesium wel verbruikt. Het mineraal bevordert de energiestofwisseling en ondersteunt een normale spierwerking. Wanneer er vermoeidheid speelt, spierkrampen of het verminderen van het spierherstel kan magnesium een mooie aanvulling zijn.

Wel of geen supplementen gebruiken?

Supplementen worden gebruikt met als doel om de energiehuishouding te optimaliseren, de sportprestatie te verhogen of ter ondersteuning van de weerstand. Simpelweg omdat je het niet uit je dagelijkse voeding kan halen. In het geval van Vitamine D is de behoefte sterk afhankelijk van de zonuren. Afhankelijk van je levensstijl is het de vraag of het gebruik van supplementen in jouw situatie noodzakelijk is. Vraag hiervoor altijd het advies van een expert om onnodig gebruik te voorkomen. Let op: gebruik niet zomaar allerlei voedingssupplementen naast je medicijnen, zeker niet op hetzelfde inname moment. Sommige supplementen kunnen de werkzaamheid van je medicijnen verminderen.

Brenda Frunt
Geschreven door

Brenda Frunt

Brenda Frunt is sportdiëtist en schrijfster van 2 sportkookboeken ‘Goud op je bord’ die ze samen met chef-kok Erik te Velthuis van Sportcentrum Papendal schreef. Als (sport)diëtist begeleidt ze (top)sporters en inspireert ze mensen uit het bedrijfsleven met workshops, 30 dagen challenges en alles op het gebied van voeding en vitaliteit binnen het bedrijf. De drive van de mensen uit het bedrijfsleven lijkt erg op die van topsporters en dat geeft een enorme boost!